Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael.T
I lördags backade jag ut bilen ur garaget ca:5 meter, där stod bilen några timmar. Sedan backade jag yterligare ca:5 meter,tvättade bilen och var nöjd med det. På kvällen så när jag skall starta bilen så tänder den i ca: 2 sekunder för att sedan dö för den dagen. Gick inte att få igång, tog slut på batteriet,knuffade in bilen garaget. Den var totalt kompressionslös..
Söndag morgon..... Kollade så det fanns kamrem,Hel. Fick tipset att ta ur stiften slå i en skvätt olja i varje cylinder tillbaka med stiften och fram med extra batteri, sen var det bara att nöta. Det tog en stund men sen startade den på 1 cylinder 2,3,4,5. Skall det vara så här ??? Det skall visst vara en ganska så vanligt fel, är det fler som har haft så trevligt med sina bilar.
Användarvisningsbild
av Whisky
Har aldrig hört om problemet, men tankarna far ju åt dåligt batteri, trasig tändspole, kompressionsproblem, programvarufel, startspärr, etc och mm... -Ett fel för en auktoriserad verkstad.

Metoden du tog till med oljan lät som något som man tog till på sin gamla Ford Taunus -77:a... och inte på en modern bil! :shock:
av Mikael.T
Nej .. Tipset kom inte från någon ford ägare...det finns någon" bypass "för oljetrycket, som gjorde att ventilerna stod öppna.. tror jag , kanske ,eventuellt ,ungefär.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Är bilen trimmad?
av svensen
Mikael.T skrev:I lördags backade jag ut bilen ur garaget ca:5 meter, där stod bilen några timmar. Sedan backade jag yterligare ca:5 meter,tvättade bilen och var nöjd med det. På kvällen så när jag skall starta bilen så tänder den i ca: 2 sekunder för att sedan dö för den dagen. Gick inte att få igång, tog slut på batteriet,knuffade in bilen garaget. Den var totalt kompressionslös..
Söndag morgon..... Kollade så det fanns kamrem,Hel. Fick tipset att ta ur stiften slå i en skvätt olja i varje cylinder tillbaka med stiften och fram med extra batteri, sen var det bara att nöta. Det tog en stund men sen startade den på 1 cylinder 2,3,4,5. Skall det vara så här ??? Det skall visst vara en ganska så vanligt fel, är det fler som har haft så trevligt med sina bilar.
Du hadde ikke tilfeldigvis lite bensin på tanken og sto med fronten lavere enn bakenden på bilen?

Sven
av Mikael.T
Bilen är inte trimmad, och bensin finns det . Det är ingen lutning på "uppfarten" heller.
av Mikael G
Vet att det på gamla 850 pratades om nåt som man kallade lawn mover syndrome. Där bilar som bara startats och körts ett par meter för att sen varit näst intill omöjliga att starta nästa gång.
Användarvisningsbild
av Danneman
Mikael.T skrev:Nej .. Tipset kom inte från någon ford ägare...det finns någon" bypass "för oljetrycket, som gjorde att ventilerna stod öppna.. tror jag , kanske ,eventuellt ,ungefär.
Har hör om det problemet förut. Att motorn "tappar" oljan. Kan hända om man bara kör kortare sträckor ofta.
av Mikael.T
Kan problemet bottna i fel typ av olja??? Bilen har gått 15800 något sådant , så den skall in på service kanska snart.
Användarvisningsbild
av Danneman
Alltså, jag hörde detta av min "personliga Meck" på Volvo, när min pappas s80 inte startade, den har bara gått 5000 mil. Hans kommentar va att ibland kan dom tappa trycket så det finns ingen olja, och det kan man inte göra så mkt åt. Han nämde att, som sagt, kan komma av att man kör kortare sträckor ofta, motorn hinner inte bli riktigt varm, oljan blir vattnig.
Nu vad han menade med det...
Carman vet nog nått om detta ;) :roll:

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]