Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Färna
Hej!

Jag är ute efter lite tips och råd inför kommande bil byte!

Jag och frugan letar efter en ny bil, vi har idag en AUDI A6 2,4 QUATTRO S-LINE från 2005, med -04ans kaross!

Vi känner att vi vill ha en stadsjeep (SUV) med 7 säten. Vi vill inte ha någon minibuss, därför sneglar vi åt SUV hållet!:) Vi vill ha bra med utrymme att lasta och även kunna kasta in fler personer och åka iväg, och man vet aldrig om man får tillökning!:D Vi har två just nu!

Nu till saken, vi kollar på Volvo XC90, då vi tycker att dom ser hyffsat bra ut, man sitter skönt i Volvo´s säten och ja, det känns som kvalitet!:) Dessutom så ligger dom i rätt prisklass nu.. Kollar på 03-05, max 200 K !

Har ni några tips på liknande SUVar i samma prisklass?

Erfarenhet av XC90? Inte bara negativt nu!;)

Har dessutom en fundering kring Volvo´s säten, helskinn - dåligt eller bra? Kalla på vintern och klibbiga på sommaren?!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av crumpets
Vi provar att flytta denna till XC90-forumet, det finns nog mer erfarenheter där.
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Jag köpte en XC90 D5 07:a i slutet av maj och har redan kört 1400mil. Jag med familj två vuxna samt tre barn åkte på bilsemester till Normandie i sommras, bilen var fullpackad och körsträckan blev 530mil med en marschfart på 130 på motorvägar. Vi åkte som kungar och bilen drog 0,81 liter/mil på hela turen. Jag har skinn i min och det passar mig bra då det är lätt att hålla rent efter ungarna nackdelen är att det kan bli lite varmt om rumpan men det står jag ut med.

Jag funderade på en bensinare först men den drar alldeles för mycket, satsa på en diesel och manuell. Nedan får du ett räkne exempel.

XC90 årsm 07 Diesel

Skatt på manuell 7078kr
Drivmedelsåtg blandad körning 0,83/mil

Skatt på automat 8068kr
Drivmedelsåtg blandad körning 0,9l/mil

XC90 årsm 07 Bensin

Skatt på manuell 2850kr
Drivmedelsåtg blandad körning 11,1l/mil

Skatt på automat 3090kr
Drivmedelsåtg blandad körning 11,8l/mil

Drivmedelsuträkning
Du kan använda följande formel för att räkna ut brytgränsen:
X=(S1-S2)/((P2*F2)-(P1*F1))

X=brake even i mil
S1 skatt Diesel
S2 skatt Bensin
P1 L/mil Diesel
P2 L/mil Bensin
F1 Pris kr/l Diesel
F2 Pris kr/l Bensin

Brytgränsen för att köra diesel (manuell) samt en skillnad på 50öre mellan diesel och bensin gör att gränsen hamnar på ca 970mil per år.

Avslutningsvis säger jag bara att vi är supernöjda med våran XC90.
av Färna
Gixxer rolle skrev:Jag köpte en XC90 D5 07:a i slutet av maj och har redan kört 1400mil. Jag med familj två vuxna samt tre barn åkte på bilsemester till Normandie i sommras, bilen var fullpackad och körsträckan blev 530mil med en marschfart på 130 på motorvägar. Vi åkte som kungar och bilen drog 0,81 liter/mil på hela turen. Jag har skinn i min och det passar mig bra då det är lätt att hålla rent efter ungarna nackdelen är att det kan bli lite varmt om rumpan men det står jag ut med.

Jag funderade på en bensinare först men den drar alldeles för mycket, satsa på en diesel och manuell. Nedan får du ett räkne exempel.

XC90 årsm 07 Diesel

Skatt på manuell 7078kr
Drivmedelsåtg blandad körning 0,83/mil

Skatt på automat 8068kr
Drivmedelsåtg blandad körning 0,9l/mil

XC90 årsm 07 Bensin

Skatt på manuell 2850kr
Drivmedelsåtg blandad körning 11,1l/mil

Skatt på automat 3090kr
Drivmedelsåtg blandad körning 11,8l/mil

Drivmedelsuträkning
Du kan använda följande formel för att räkna ut brytgränsen:
X=(S1-S2)/((P2*F2)-(P1*F1))

X=brake even i mil
S1 skatt Diesel
S2 skatt Bensin
P1 L/mil Diesel
P2 L/mil Bensin
F1 Pris kr/l Diesel
F2 Pris kr/l Bensin

Brytgränsen för att köra diesel (manuell) samt en skillnad på 50öre mellan diesel och bensin gör att gränsen hamnar på ca 970mil per år.

Avslutningsvis säger jag bara att vi är supernöjda med våran XC90.
Vi kör max 1200 varje år, och då ligger vi i!:) Och fattar ingenting av uträkningen tyvärr!:| :) Skulle vi tjäna på att köpa en diesel knackare istället? :) Har du PF i din ? Såg att skatten på en Diesel var närmare 10.000 per år! Vilket är lite saftigt.. :( Vad betalar du för din?

Vi vill ha en automatlåda då båda två har tröttnat på att växla hela tiden!:)

Skinn är absolut bra, så det blir nog helskinn.. Dessutom är delskinn riktigt svårt att hitta! Dem är ju rikligt utrustade från start.. :D
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
1200 mil är ungefär brytgränsen då det börjar bli lönsamt med en diesel för dig, jag har PF i min och min skatt är 7078kr. Xc90 utan PF har en skatt på ca 8800-9400kr. Om skatten är högre än 3 600 kronor, delas den upp på tre perioder.
Automat är skönt men tänk på att den drar mer bränsle samt att skatten är högre och risken för dyra haverier är större än med manuell.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag stod och valde mellan en D5:a och en 2.5T när vi köpte vår XC90.

Förra hösten när jag letade diffade det mellan 25 och 50.000 på en bensinare och diesel och eftersom hon kör ca 1500 om året kunde jag inte räkna hem en diesel om jag även räknade på
kapitalkostnaden. Därför en bensinare.

I det stora hela är vi helnöjda med XC90 även om det har blivit familjen svensson-svenson med 2 Volvo på garageuppfarten.

Vad det gäller manuell kontra automat så är väl utbudet på automaterna större och jag inbillar
mig att det är lättare att både hitta och bli av med en automat. Bortsett från att det är förb.... skönt att slippa veva runt i bensinen för hand.

//
Micke

//
Micke
av Färna
Gixxer rolle skrev:1200 mil är ungefär brytgränsen då det börjar bli lönsamt med en diesel för dig, jag har PF i min och min skatt är 7078kr. Xc90 utan PF har en skatt på ca 8800-9400kr. Om skatten är högre än 3 600 kronor, delas den upp på tre perioder.
Automat är skönt men tänk på att den drar mer bränsle samt att skatten är högre och risken för dyra haverier är större än med manuell.
Är det PF i XC90 från 03 eller är det någon som man måste sätta in i så fall? :|

Det var ju rätt så okej, jag ska kolla ungefär hur långt vi kör nu.. Jag har börjat pendla 2-3 gånger i veckan, ca 2 mil enkel resa för att träna och spela innebandy... Det har jag inte gjort tidigare..

Ja, det har blivit tröttsamt att växla.. Lathet kanske, men det är också perfekt när man kör mycket blandat (till jobb, till dagis och så vidare..)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]