Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Idag hände det som inte får hända!

Vi var iväg och handlade mat. När vi hade lastat bilen och rastat hunden så var det dags att åka hem. Satte i nyckeln i tändningslåset och sedan tog det tvärstopp i Läge I. Provade extranyckeln men samma sak med den. Så nu fick man ringa och störa någon som kunde dra hem bilen åt oss.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Detta är en Volvo V70N -08 Classic och jag tycker det är fördjävligt att tändningslåsen skall gå sönder på en sådan pass ny bil! Vad är det som har hänt med Volvo? ?:-/

Mvh
av Psyko
Sharkbait skrev:
greeeken skrev:Du har bara haft lite otur.
Ganska ovanligt med fel på tändlås
"Lite otur" ?

Men vilken tur att det bara var lite otur som har gjort bilen ej körbar.
Finns värre och dyrare fel som gör bilen okörbar än ett tändningslås :wink:
av M585
En lagom smäll med hammare el. dylikt, och något mjukt mellan så man inte slår sönder plasten kan hjälpa. Det är ett "stift" som kärvar. Händer titt som tätt. Speciellt automater verkar ha bekymmer då även spärr till låda skall kopplas ur. Jag tog lös och smorde upp, funkar ok igen. Men då krävs nästan en vinkelborrmaskin för att få bort skruven. Vill man vara säker på att det inte händer igen så borrar man och sätter in ett stift i rattlåsspärren på cylindern. Min var 2.5år när det hände.
Användarvisningsbild
av Åba
Sharkbait skrev: Satte i nyckeln i tändningslåset och sedan tog det tvärstopp i Läge I. Provade extranyckeln men samma sak med den.
Råkade ut för exakt samma sak, dock på en äldre V70 (-02 Aut 18000 mil).

I mitt fall så släppte det efter en stunds svärande och trixande... :)

Kan dock känna att det liksom hugger till när nyckeln passerar detta läge vid start.

Är väl iofs ingen tröst för dig, men du är ju inte ensam om det iaf... :(
Användarvisningsbild
av calle_g
Får skriva in mig i denna klubben också. Helt utan förvarning tog det tvärstopp ca 5° innan tändningslåset nådde till läge I imorse när jag skulle till jobbet. Hämtade reservnyckel men lika illa där. Ringde Volvo som rekommenderade lite knackningar och en skvätt 5-56 men icke, tvärstumt. Beredd att ringa bärgare men fick reda på att Volvoverkstäderna i området hade mer än fullt upp närmaste veckan så jag beslöt mig att gå på eländet engång till nu ikväll. Mera 5-56, ståltråd och idogt knackande via trä-don mot kolven men icke, tvärstumt där innan läge I. Fick då fram en stor spruta med en slang som passade nyckelhålet och skapade på så sätt vakum inne i låset och massor av gegg kom ut tillsammans med 5-56'n. I med nyckeln och jucka på igen och hux-flux passerade nyckeln den tidigare omöjliga vinkeln! Nu känns precis som innan inget motstånd alls vid samma läge och jag har vridit massvis av gånger utan att det fastnar.
Nu är frågan, 5-56 har sina kvaliteér men att bestå är inte en av dem. Någon som har tips på lämpligt medel för långtidssmörjning av låset?

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]