Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SarRe
Hej.

Har kikat nu en längre tid på s60s som säljs på blocket.
Är ute efter en turbo 2.4, 2.5 lr T5.
Som det ser ut så är majoriteten av alla s60 00-01or.
Dessa sitter ju med barnsjukdomar som läckage av olja i växellådan men som är fixat av volvo på 2002s modeller Glapp i krängningshämmarstagen i både fram- och bakvagn, dåliga bussningar i länkarmarna osv är ju också vanliga fel på dem.

Känns lite riskabelt att köpa en bil för 50-60papp och sedan ha en växellåda som rasar och ev andra fel.
Kan man lita på dessa 00-01? eller är det vanliga fel som kommer nu efter 10års förbrukning? är det därför majoriteten säljer av dem?
Är det säkrare och mer prisvärt att lägga på en 20-40 000:- för en 03-05modell?

MVH// Patrik
av Wych
Du verkar ha gjort en del research vilket man såklart skall göra, men felen är rätt individuella, som på alla bilar. Man lär undersökta objekten, går inte att dra alla över en kam. Många kanske har haft de felen, samt fått dessa åtgärdade och då är det ju lugnt. Sen behöver ju inte alla drabbas av dessa heller. Kolla AC:n kan ju va ett bra tips, så att den kyler riktigt bra då de detta kan gå på långt över 10.000kr om det måste åtgärdas (jag vet). Men skulle jag vara dig skulle jag lagt ut lite till för att få en >05:a.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]