Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LimpanV
Sökte men hittade inget så..

Någon som har pejl på vad 22000-milaservicen kostar ungefär för en s60 2.4 -01? :D
av gwaniz
Ska snart göra 22000-milaservice på min S60 -01 2,4T.

Efter att ha kollat i ett serviceprotokoll för S60 så tolkar jag det som att det inte är mycket som ska göras vid 22000-servicen.

Enligt mekonomen kommer denna servicen kosta 5300, är inte det rätt så dyrt med tanke på att det knappt ska bytas några delar?
Användarvisningsbild
av wissel
Olja o oljefilter kan kosta runt 1200 pix på rätt firma. Luftilter på Billigt ställe ca 120 pix, precis vem som helst har kompetens till att byta filter, även med Tre tummar mitt i handen. Mycket pengar att inte slösa bort.....:-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
wissel skrev:Olja o oljefilter kan kosta runt 1200 pix på rätt firma. Luftilter på Billigt ställe ca 120 pix, precis vem som helst har kompetens till att byta filter, även med Tre tummar mitt i handen. Mycket pengar att inte slösa bort.....:-)
Olja + oljefilter är snarare en materialkostnad på runt 2-300 kr. Eller tänkte du inklusive arbete nu kanske?

Jag skulle nog vilja hävda att det rätt svårt att misslyckas med oljebytet också.
Användarvisningsbild
av wissel
SBergdahl skrev:
wissel skrev:Olja o oljefilter kan kosta runt 1200 pix på rätt firma. Luftilter på Billigt ställe ca 120 pix, precis vem som helst har kompetens till att byta filter, även med Tre tummar mitt i handen. Mycket pengar att inte slösa bort.....:-)
Olja + oljefilter är snarare en materialkostnad på runt 2-300 kr. Eller tänkte du inklusive arbete nu kanske?

Jag skulle nog vilja hävda att det rätt svårt att misslyckas med oljebytet också.
Jag tänkte på priset vid inlämning på verkstad.
Inte svårt men du måste lyfta bilen osv. ringnyckel 17" + 12" hylsa till hasplåten, oljefilterkopp som lossar filtret, sedan är man hemma......
av gwaniz
Tackar för svaren!

Lutar åt att göra det själv då, ser inte ut att vara så svårt efter ha kollat ett antal klipp på youtube. :D

Kikade på oljemagsinet, fick dessa tre rekommenderade för min bil:

Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 - 89 kr/l
Mobil 1 New Life 0W-40 - 95 kr/l
Eurolub Synt 5W-40 - 56 kr/l <------ Denna hade utmärkelsen "smart val".

Vilken bör man välja?

Är det någon som har nyttjat bilramper någon gång? Exempelvis dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023040/

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... mp-604844/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag hade valt den billigaste utan att tveka. Vet att andra är av annan åsikt. Köpte från Tyskland senast och tog den billigaste då, literpris precis under 3 € om jag inte minns fel. Kört Biltemas innan dess.

Jag har exakt sådana ramper du länkar till från Biltema. Kan vara lite lurigt att lirka upp bilen på dem men väl där står den bra så jag är nöjd. Jättesmitidigt för alla jobb där hjulen kan vara kvar på bilen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Tillägg: De där ramperna fungerar nog inte för en sänkt bil. För min är det precis så jag kommer upp framåt. Originalfjädrar men förmodligen lite nedsuttna efter 13 år.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]