Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LimpanV
Bytte bromsbelägg igår och då uppdagades att kolven i oket på vänster bak hade rostat pga att gummidamasken var kass. Bad dom ta hem en ny "gummibit". Fick beskedet att den skulle gå på cirka 300 kr + arbete.

Är kanske ute och cyklar men är det inte en av de här som ska sättas dit?
http://www.skruvat.se/Reparationssats-b ... 11069.aspx

I så fall är ju 300 kr rena ockern om hela kitet kostar 52 spänn. Någon som vet?

Volvo s60 2.4 -01
av blådåren
Om kolven i bromsoket rostat så plockas den rimligen ur och ordnas till, samt byte av tätningar.
Låter rentav billigt för ett sånt jobb.
av LimpanV
blådåren skrev:Om kolven i bromsoket rostat så plockas den rimligen ur och ordnas till, samt byte av tätningar.
Låter rentav billigt för ett sånt jobb.
Kolven är fixad och jag kör just nu med den halvtrasiga damasken i väntan på den nya. Observera att priset han sa var 300 kr + jobb. Det jag reagerade över var att dom tar 300 kr för gummibiten i sig.
av inkognito
Alla originaldelar är fan ocker, hur mycket vinst gör dessa företag, om andra kan sälja likadana grejer med vinst, för en spottstyver?
Jag vet vad Volvo i Umeå betalade vid inköp för vissa grejer vid lastbilstillverkningen, t.e.x för hyttvärmaren (dieselvärmare) inköpspris för volvo lastvagnar 1500kr, utpris var 15000 extra för denna värmare. Fina vinster va.
Användarvisningsbild
av CarMan
inkognito skrev:Alla originaldelar är fan ocker, hur mycket vinst gör dessa företag, om andra kan sälja likadana grejer med vinst, för en spottstyver?
Jag vet vad Volvo i Umeå betalade vid inköp för vissa grejer vid lastbilstillverkningen, t.e.x för hyttvärmaren (dieselvärmare) inköpspris för volvo lastvagnar 1500kr, utpris var 15000 extra för denna värmare. Fina vinster va.

OK, ge mig den kontakten man köper värmare av för det priset !!! här ska tjänas pengar.
Sist jag köpte en värmare till inköps pris betalar jag över 14000:-
Användarvisningsbild
av isak
begär en offert från KG KNUTSSON på 2000 webastovärmare så får du säkert ett bättre pris?
Isak
av inkognito
Ja det är klart det får rabatter, då de köper såna mängder, vi gjorde ju 50000 hytter/år, så det är klart de får billigare, men varför såna ockerpriser ut till kund, hade det inte räckt med 5000?
Användarvisningsbild
av CarMan
inkognito skrev:Ja det är klart det får rabatter, då de köper såna mängder, vi gjorde ju 50000 hytter/år, så det är klart de får billigare, men varför såna ockerpriser ut till kund, hade det inte räckt med 5000?

Jag tror inte ett ord på vad du skriver.

Självklar skiljer det stora mängder i pris, om man köper en värmare, mot om man köper 50 000 st (jag tror inte pris skillnaden är så pas stor)
Men du är också halt okonsikvent i din jämförelse!
1. värmaren till fabriken kan var pris för bara värmaren, medans priset i butik är för värmare inkluseive monteringsditaljer, styrenhetar o slangar m.m.
2. pris till kund är inklusive moms
3. pris till kuns är inklusivve lagstadgad garanti & konsumentköplagen som är 3 år (sånt gäller inte företag & kan förhandlas bort mot att få bättre pris)
4 . en fabrik som gör Hytter köper alla gånger från tillverkningsfabriken = färre mellanhänder, omlastningar, förre lager som på vägen kostar pengar & som vill ha en del av kakan.
som konsument kan du inte köpa av fabriken, o inte heller av grosisten. (dom vill inte ha allt extre det innebär att hantera konsumenter.)
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:begär en offert från KG KNUTSSON på 2000 webastovärmare så får du säkert ett bättre pris?
Isak

Ja det var KG knutsson jag köpte av (inklusive grundsats & avgas genomföring)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]