Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska lämna iväg min bil på 10 000 mila service snart och tänkte få automatlådan sköljd samtidigt. Är det nåt mer man bör be om som att få adaptionen "nollad" eller få i ny programvara? Det är inget som är fel på den nu, den växlar kanonfint nu och det är i förebyggande syfte.
av Sid
Fungerar allt som det skall, behöver du ju inte be om några uppgraderingar. Eller 0:ande av adaptionen.
av Frigge
Sid skrev:Fungerar allt som det skall, behöver du ju inte be om några uppgraderingar. Eller 0:ande av adaptionen.
Håller med fullständigt.
Ska inte försöka laga något som inte är trasigt brukar man ju säga :wink: .
Har man otur kan man ju få något i uppgraderingen man inte vill ha.
Ibland är det ju en del märkbara förändringar i en mjukvara. Alla kanske inte är positiva.

/Fredrik
av jbl
Självklart så ska du ha det senaste i programvara väg. detta är verkligen förebyggande. I och med ny programvara så ska dom köra en adaptions cykel. Gör dom inte det så växlar lådan annorlunda mot vad du är van vid. Men efter x antal mil så kommer lådan vara lärd ditt körsätt.
av zenobia
jbl skrev:Men efter x antal mil så kommer lådan vara lärd ditt körsätt.
Jag skall uppgradera min programvara till en nyare version. Upp till 300 km kunde det ta innan adaptionen var slutförd.
av jimjam
Kolla hur oljan ser ut. På min V70N som har gått 8000mil ser oljan fortfarande ut som ny. Däremot på min gamla V70-99 var oljan helt svart när den hade gått 10000mil. där gjorde jag ett oljebyte, vilket gjorde att den växlade mjukare.

Angående mjukvaran, så byttes den när jag ändå var på volvo.
Den växlade bra innan, men det känns ändå lite bättre nu.
Jag har för mig att mjukvaran kostade 1.60 plus moms.

På V70n sitter det en lite, lite oljestick vid lådan ,så det är vara att kolla upp färgen.

//Jimjam
av Mikael G
Olika bud här på hur jag ska göra, jag blev inte direkt klokare på det här :lol:
jimjam skrev:Kolla hur oljan ser ut. På min V70N som har gått 8000mil ser oljan fortfarande ut som ny. Däremot på min gamla V70-99 var oljan helt svart när den hade gått 10000mil. där gjorde jag ett oljebyte, vilket gjorde att den växlade mjukare.

Angående mjukvaran, så byttes den när jag ändå var på volvo.
Den växlade bra innan, men det känns ändå lite bättre nu.
Jag har för mig att mjukvaran kostade 1.60 plus moms.

På V70n sitter det en lite, lite oljestick vid lådan ,så det är vara att kolla upp färgen.

//Jimjam
Det känns ändå bättre att byta oljan, jag är rätt pedantisk i mitt sätt att sköta bilen och byter hellre en gång för mycket i så fall :)

Jag hade en 855 Turbo förut som hade gått 25000 mil med samma olja, jag sköljde den också fast utan märkbar skillnad, den växlade fint redan innan den med.
av jbl
Helt rätt att byta oljan. Det är även helt rätt att uppdatera programvaran.

Jag är själv pedantisk med alla vätskor och oljor i bilen. Bästa försäkringen man kan ha för att förebygga problem.

Varför vänta tills det börjar krångla.
av Mikael G
jbl skrev:Helt rätt att byta oljan. Det är även helt rätt att uppdatera programvaran.

Jag är själv pedantisk med alla vätskor och oljor i bilen. Bästa försäkringen man kan ha för att förebygga problem.

Varför vänta tills det börjar krångla.
Exakt, känns bättre i själen med :lol:

Jag har aldrig haft en så ny bil förut så att jag kunnat förebygga fel som uppstått vilket jag har förbannat då felen uppstått. Föregående ägare skulle ha fått höra både ett och annat om dom hade varit närvarande vid en del tillfällen :lol:

Skämt å sido, om inte uppdateringen av programvaran kostar hysteriskt mycket så ber jag att få en sån också.
av Sid
Varför bygga Rom på nytt när det redan finns ett Rom.
Upplever man att någonting fungerar jättebra, så varför ändra på det?
Byter du tjej bara för att "det är lika bra"? Fast du trvis jättebra med den nuvarande.

Du vet vad du har, du vet aldrig vad du får. En enkel regel som alltid funkar ;)

Med en uppdatering så finns det alltid en risk iom det finns saker som kan gå fel, oftast blir det ingen skillnad alls, men ibland blir det fel. Och har man inget problem så finns det ju inte heller någon anledning till det.

Givetvis är oljebyte en bra grejj, nu pratar jag om ev. mjukvara.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]