- tor 16 feb 2006, 03:33
Hej och välkommen till forumet xxlarsxx :D Hoppas du skall trivas!
Jag har läst en massa vinterdäckstester nu i vintras och generellt kan man säga att just de två modellerna du skrivit är de som fått toppbetyg. Själv har jag erfarenhet av Hakka2 (har det på vår 944:a) och är väldigt nöjd med dem. Kan faktiskt inte säga något negativt om dem. Greppar väldigt bra vid acceleration, inbromsning, kurvtagning, körning i backe, isigt väglag, slask... En positiv reaktion efter montering av dessa däck var hur lätt bilen rullade och hur lätt det gick att styra (jag kör med "rätt" däcktryck), bilen känns ej vinglig (iaf inte på vår bil). När man väl tappar fäste så går det "lätt" att styra. Så jag kan inget annat än rekommendera Hakka2 i alla fall, och Hakka4 är ju en vidareutveckling som bl.a. har fyrkantiga dubbar om jag inte missminner mig, samt lite annorlunda däckmönster. Nokians däck är som gjorda för det nordiska klimatet.
Michelins X-Ice North har som sagt också fått väldigt bra i betyg, så egentligen är valet mellan dessa två egentligen lite av en smaksak samt vad prisskillnaden är såklart.
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iaf :)
Lycka till med val av däck! (D)
Mvh Ramon