Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxlarsxx
Hej,

Någon om har erfarenhet av Michelin - X-Ice North dubbdäck 205-55-R16 på en V70N 2.4T-02, eller är Hakki 4 bättre? (gillar ej vingliga vinterd.)

MVH

Lars
Användarvisningsbild
av Ramon
Hej och välkommen till forumet xxlarsxx :D Hoppas du skall trivas!

Jag har läst en massa vinterdäckstester nu i vintras och generellt kan man säga att just de två modellerna du skrivit är de som fått toppbetyg. Själv har jag erfarenhet av Hakka2 (har det på vår 944:a) och är väldigt nöjd med dem. Kan faktiskt inte säga något negativt om dem. Greppar väldigt bra vid acceleration, inbromsning, kurvtagning, körning i backe, isigt väglag, slask... En positiv reaktion efter montering av dessa däck var hur lätt bilen rullade och hur lätt det gick att styra (jag kör med "rätt" däcktryck), bilen känns ej vinglig (iaf inte på vår bil). När man väl tappar fäste så går det "lätt" att styra. Så jag kan inget annat än rekommendera Hakka2 i alla fall, och Hakka4 är ju en vidareutveckling som bl.a. har fyrkantiga dubbar om jag inte missminner mig, samt lite annorlunda däckmönster. Nokians däck är som gjorda för det nordiska klimatet.

Michelins X-Ice North har som sagt också fått väldigt bra i betyg, så egentligen är valet mellan dessa två egentligen lite av en smaksak samt vad prisskillnaden är såklart.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iaf :)

Lycka till med val av däck! (D)
Användarvisningsbild
av Loner
Har Hakka4 på min 2.4T, och tycker inte dom är vingligare än "vanliga" sommardäck.

På min förra 840, hade jag Nordfrost 3, 185/65/15 och dom var rackarns vingliga i jämförelse med sommardäck.

/L
av Noodles
Har Hakka4 (205/55-16) på min -02a också, upplevde dom lite 'vingligare' än sommardäcken (225/45-17) när jag precis skiftat, men tänker inte på det numer.

Fick rådet, efter att jag köpte Nokia, att välja Michelin X-Ice North då de ska vara tystare än Nokian.

Vill dock inte påstå att Nokia är spec. bullriga.

Lycka till med ditt val! :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Kör också med Hakka4, 195-65/15, och det är riktigt bra grepp. Visst hörs dem när det är asfalt men det är ju dubbdäck också. Har inte märkt att de ska vara vingliga. Hade Hakka4 på förra bilen också, V40, och åkte två vintrar med dem och de var fortfarande i bra skick. Av de vinterdäck jag testat så är Hakka4 det bästa vinterdäcket hittills.
av anderc
Kör oxå Nokia Hakka4
Dem fungerar kanon tycker jag.
av Perra N
Hacka 4 eller Gislaved NF är kanondäck bägge två. Däremot X-ice tyckte jag inte greppade på samma sätt. Sen är priset på X-ice alldeles för högt enligt min åsikt.
av nevyn
x-ice är väl billigare än hakka4 ändå?
av Perra N
Det beror på vilka däckleverantörer man har! :)
Mina kör mycket med Nokian, Gislaved osv. Michelin finns med, men priserna är högre.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Svågern har X-ice på sin nya Passat -06:a. Jag tycker att de är bullrigare än mina Nordfrost 3. Men det kanske är för att det är en VW :D .
Jag tycker att du ska låta priset avgöra valet mellan Nokian och X-ice.

/Henrik
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]