Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvoexperter!!
Eftersom jag är så dålig på att förklara hur det låter så länkar jag direkt till problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=CjbRqG1rSZY

Som ni hör på filmen så har jag ett vinande ljud från drivremmen eller någon av dess komponenter. Detta har funnits i ca 6 månader och de jag pratat med säger att det inte är någon fara men ack så irriterande.

Någon som känner igen problemet och direkt kan säga vad det kan tänkas vara??

Tack på förhand
//Rickard
Jag åkte till Biltema o köpte Remspray, därefter på med detta och det skrek som faen i 5 minuter....sedan tyyyyyst. Det är 2000 mil sedan....:-)
Det är inte själva remmen. Låter som att det är servopumpen eller något lager.

Kör inte med remspray. Det skapar onödigt tung friktion och kan få remmen att hoppa. Gjorde det på min 940. Alla tre hoppade av. Samma på en polares S60.

Remmen låter endast om det kommit smuts på den. Den är gammal och torr eller att remmen är ny och hjulen eller dreven är blankslitna så remmen greppar dåligt.

Edit: Ta en lång mejsel eller metallstav och sätt den ena delen emot de olika komponenterna och den andra mot örat. Då kan du lyssna dig fram.
Jag har identifierat vilken del det är som tjuter och den glada nyheten är att det inte är generator eller servopump. Däremot är det hjulet som sitter under generatorn. Skulle tro att det är remspännaren...
Frågan är: Hur byter man den?? Är det svårt?? Vad kostar en sådan??

Bild
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]