Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av turbo t5
Hej det är så att jag har problem med min högra sidospegel,när jag trycker på knappen för att fälla in sidospeglarna så fälls båda speglarna in men när jag ska fälla ut dom så fälls bara vänster spegel ut,motorn på höger sida låter inte likaså när man ska ställa in spegelglaset på höger sida så kan man bara köra spegel in och ner men inte upp och ut.Var och serva bilen på volvo och sa då till om mitt problem med spegeln och dom skulle kolla på det sa dom,när jag hämta bilen så var inte felet fixat för dom kunde inte hitta något fel sa dom, men jag tror inte att dom var så intresserade av att kolla vad det var för fel.Så nu tänkte jag se om det är någon här som kan ha några ideer på vad det är för fel ,kan nämna att sidorutan på höger sida inte går att få ner mer än ca 20cm.
Tacksam för svar...
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tycker dom borde få en felkod på detta ????
Det kanske skulle kunna räcka med en Initiering/omladdning av mjukvaran ??
Kan ju bara gissa i detta läge,
vet ju inte hur gamma din bil är heller !!
Vildare gissning är ju din DDM som spökar....
Funkar inte rutan på passagerarsidans knapp heller ?
Om inte så kan det vara knas i dörren med det elektriska !
Som sagt endast vilda gissningar.
Användarvisningsbild
av turbo t5
Min bil är en 00.Kör man ner rutan så går den ner max 20cm och när man kör upp den så åker den ner hela tiden så man får hålla i knappen upp i ca 20-30 sek så är den kvar uppe :twisted: På volvo sa han att det inte finns några felkoder om inte den orange motor lampan lysser,som sagt tror inte dom är så intresserade att göra något åt felet det var den känslan jag fick när jag prata med dom.Ska åka till en annan volvo verkstad och se vad dom säger..
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad sa han?????????????????????
inga felkoder om inte motorlampan lyser? Antingen är han en komplet jubelidiot eller så vill ha ninte hjälpa.
Byt verkstad eller prata med annan tekniker på volvo. För denna idiot skall inte få jobba där.................
Användarvisningsbild
av turbo t5
Ja ska åka in till stan och prata med dom där istället för där är dom lite mer serviceinriktade.jag misstänker att det kan vara något med mjukvaran eftersom vänster spegelen ställer om sig ibland när man startar bilen ?:-/
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Har du provat att nollställa speglarna? Detta kan man i alla fall göra på XC90

2. Folding sideview mirrors (option)
Press the button and release it to fold the sideview mirrors in or out. On certain models, when the button is pressed, there may be a long pause before the mirrors move. Pressing the button again during this pause may erase your first button press. If this happens, wait ten seconds and press the button one more time. The mirrors cannot be adjusted during the first ten seconds after they have been folded out. NOTE: If the sideview mirrors have been inadvertently pushed out of position (in a car wash, parking lot, etc.) manually return them to normal position. If mirror adjustment does not seem to operate after manual folding, reset the folding mirrors as follows:

Turn the ignition key to position II.
Manually fold the mirror(s) to the normal position.
Press the button to fold both mirrors in.
Press the button again to fold the mirrors out to their normal position.
av TobiasE
Jag hade samma problem för en vecka sedan.
Såg en liten spricka + skrapmärke på sargen på den spegeln som inte var synkad med den andra. Efter att ha tuggat fradga, svurit över att någon oärlig djävel kört på min bil, konsulterat försäkringsbolaget samt gjort polisanmälan (för att få det som parkeringsskada) satte jag mig på detta vårt underbara forum och började söka på hur man kunde demontera spegeln själv (lite amatörfelsökning).
(Jag hade även samma fel som dig att motorn inte gick som den skulle och jag kunde inte styra spegelglaset. )

Hittade istället en tråd om osynkade speglar på V70-bilar. Verkar i 99/100 fall vara ett mystiskt elfel som uppstår till synes slumpmässigt. Rådet var att ta bort minuspolen (och ev. säkringar) och vänta 10 minuter.

Det funkade klockrent för mig! Väntade 10 minuter, kopplade tillbaka minuspolen, startade bilen och tryckte på spegelknappen. Fick trycka två gånger så den ena spegeln fälldes in först, sen vid andra trycket åkte båda ut igen.

Hoppas det funkar för dig med :)

// TobiasE

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]