Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjöle
Jag har ju tidigare hört talas mycket om eländet. Nu har det hänt både mig och min grabb. Vi har båda V70- 05 gått 12000 resp 14000 mil. Min fru kom in och meddelade att det inte gick att backa. Båda halvbackarnas band hade lossnat. Hade aldrig hörts något från bilen tidigare. Hade alltså väldig tur.Jag klarade mig genom enbart byte av backarna. När grabben ringde skulle jag hjälpa honom så var hela innehållet mosat. Vajer, ena backen separerad, fjädrar, expandern, stoppklack och även skölden skadad. Hade hört talas om att det kan kosta 10- 15000 kr, men genom letande så fann grabben en mindre "bilsmed" som funnit en ombyggnadssats för ett par hundring. Ser riktigt bra ut som förmodligen sparar 5- 8000 kr. Grundfelet är ju limningen av bromsbanden. Volvo måste ju känna till detta, men gör ingenting. Skandal. Måste någon köra ihjäl sig först. Riktigt farligt kan låsa ett bakhjul i full fart. Är det då halt på vintern kan man ju tänka sig själv. Låser sig inte hjulet så rensar det runt inuti hela bromstrumman. Något måste Volvo göra. Jag (vi) är inte bara vi som drabbats.
Jag rekommenderar alla S 80, S 60 o V70 byt belägg efter 4 år eller 12000 mil. Kanske kan hjälpa er andra.
Här finns ombyggnadssatsen som finns att köpa.
http://csbilteknik.se/default.asp?pid=217
av lennart lundberg
Hej!

Håller med ”Sjöle”.
Bytt backarna redan nu efter 4 år, max 5 år.
En sidan på min bil var limningen kass, släppt helt.
Bilen S80 -05 8200 mil, bara tur att felet upptäckt innan haveri.
Ett av brister som börjar vissa sig på våra bilar.

Lennart
av baljbalj
Min släppte när bilen var 2 år gammal (V70-05). Volvo kan uppenbarlig en inte fixa detta och väljer att lägga locket på. Och när någon kör ihjäl sig kommer dom bara säga att "nä det visste vi inte, ingen har sagt nåt till oss", eller så har dom fixat det på marknader där dom riskerar att bli stämda till stenåldern men skiter i andra typ Sverige.

Jag har funderat på att kontakta typ uppdrag granskning eller dylikt och bara länka alla dessa 10-tal (100-tal? trådar om detta). Nästan synd att vi inte vet om när något gick "illa" pga detta.

Detta har defenitivt varit ett kvalitetsärende på Volvo men efter diverse statistiska uträkningar med god vilja och press ovanifrån har det konstaterats att det egentligen aldrig har hänt... och om det skulle hända är det högst osannolikt att någon skadas.
av Arne
Ja, bara att instämma och beklaga att Volvo känner till problemen och skiter fullständigt i detta. Denna strutsmentalitet kan komma att kosta dem skjortan. :evil:
av Rick
Kanske redan har varit orsaken till någon så kallad oförklarlig olycka eller till och med dödsolycka... blir ju tvärnit på bakhjulet...
av Sjöle
Jag har skrivit till Volvo angående hanbromseländet. Nu är det i alla fall anmält om de dåliga bromsbackarna. Se nedan.

Tack för ditt mail.
Först och främst vill jag beklaga det ni upplevt med era bilar, givetvis är det vår målsättning att ett volvoägande skall vara så bekymmersfritt som möjligt.
Vi tar till oss era synpunkter och vidarebefordrar dem till berörd avdelning.
Med vänlig hälsning
Krister Darner
Kundsupport
Volvo Car Nordic
Dept. 12510/VAKHC2S
SE40531 Gothenburg
Sweden
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag tycker att vi alla som upplevt detta skriver till Volvo
Jag hade turen att bara köra 30km/h då det blev tvärstopp på höger bak, rensade ut allt, slet av vajern också
Vad händer vid vinterväglag i 110 km/h, vart hamnar man, i fronten på en mötande lastbil, eller rakt ut i skogen?
Användarvisningsbild
av Rillee
Var själv också och fick mina fixade. Man borde dra iväg ett mail till Volvo, tycker de kunde stå för
bytet eftersom det är en så kass och farlig konstruktion. Gör om gör rätt Volvo
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]