Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av depthless
På senare tid har min T6 haft massor av problem, förutom att avgassytemet ska bytas (helsats), har jag bytt batteri, generator, fixat fjäderbensfästena, ny stereo, fixat buckla på kofångar etc...

Det senaste problemet är nu att ABS-styrenheten verkar paj. Är det troligt att färddatorn visar fel såsom:

1. ABS-service krävs...
2. STC-service krävs...
3. Styrservo-service krävs...

- om det är ABS-styrenheten som det är fel på?
av Psyko
Det kan ingen svara på genom den beskrivningen.

Du måste först läsa ut felkoderna i systemet.
Med en utläsning kommer man åtminstone ett steg till framåt i felsökningen
av Totte_T6
depthless skrev:Det har visat sig att det är ett permanent fel på styrenheten, så det är den som är boven.
Gå igenom lödningarna vid själva kontaktdonen med en bra lödpenna så får du säkert bukt med problemen,
samt att du spar en hel del pengar, det är ju trots allt ett typ-fel på dessa "raringar"...
av depthless
Jag står inför två val nu, ska jag köpa ny styrenhet på Volvo och få originaldel, eller ska jag köpa en ABS-styrenhet från någon online sajt typ Skruvat.se - och byta själv.

Hur vet man vilken som är "bäst"? Ser man på Volvos originaldelar så är ju de inte så där värst bra kan man tycka; eller, har jag helt fel?
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har en ny ABS-box , fortfarande med garanti. Felkjöb, det var min ETM våren galna med. Jeg kan installera, testa felkoder också, men jag bor i Danmark.
Till S80 2001 med ABS och STC (inte DSTC)
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]