Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Mitt problem är att på grusig asfalt eller grusplan att vid max sväng åt höger/vänster så rycker det till.
Det beror inte på fart utan farten kan vara så låg som 0.5km/h.

Googlar man hittar man info som heter Toe-in och Toe-ut.
(se bild nedan)
Det borde vara det som är problemet
Bild

Problemet är att jag har ett protokoll som tycks vara utskrivet av en Amgia-skrivare från 1987.
Jag betvivlar att det överhuvudtaget gjorts en hjulinställning.
Och på Volvo säger att det är ok efter att de sett protokollet men dom har inte provat bilen!

Protokollet:
Märk väl att det står 16", min bil har 17"
Bild

Känner någon igen sig och är det normalt eller finns det ett förmodat TOE-fel?

Protokollet ser ju "bra" ut.
av trasker
Min gör likadant och jag gjorde just hjulinställning med resultatet "så exakt får vi sällan en V70" från däckfirman. Det kanske är normalt, annars har vi samma fel :)
av zamberg
kör du fram eller backar du då? min s80 har ett liknande fenomen när jag backar.både innan och efter fyrhjuls inställning
Användarvisningsbild
av ThomasT
poker skrev:Googlar man hittar man info som heter Toe-in och Toe-ut.
(se bild nedan)
Toe har inget att göra med att det rycker i ratten.

För övrigt så ser injusteringen OK ut.

.
av poker
zamberg skrev:kör du fram eller backar du då? min s80 har ett liknande fenomen när jag backar.både innan och efter fyrhjuls inställning
Har inte märkt det vid backning eller testat det.
av poker
ThomasT skrev:
(se bild nedan)

.
Toe kanske inte har något med det att göra med faktum är att jag är en mycket god bilförare. jag kör mer än 3000 mil per år med min bil och firmans bil.
Det jag märker är att något är fel.

På asfaltplan med litet grus på, vid sväng in till en p-ficka känner jag att hjulet inte vill synkronisera med det andra däcket. Det känns som det är höger framdäck.
Den andra parentesen rör cambervinkeln, ni vet ju om ni har en motorcykel hur man gör när man svänger?
Dvs att man knappt behöver svänga med styret utan man gör en kraftig "camber" sväng, dvs lutar.

Mina framdäck gör knappt denna cambervinkel när jag jämför två V70, en från 2003 och min från 2007.
Vissa säger: Fel på hans bil, rätt på min, rätt på hans fel på min.
Den tredje parentesen är att jag måste ta 2 omtag med back/fram innan jag är färdig om jag nu får jämföra med min saab 9-5.

Protokollet: Ja du, varför står det 16" när det vid tillfället för kontroll/justering satt 17"?
Varför ser protokollet ut som en utskrift från 1986 från en amigaskrivare?
Användarvisningsbild
av ThomasT
poker skrev:
ThomasT skrev:
(se bild nedan)

.
Toe kanske inte har något med det att göra med faktum är att jag är en mycket god bilförare. jag kör mer än 3000 mil per år med min bil och firmans bil.
Det jag märker är att något är fel.

På asfaltplan med litet grus på, vid sväng in till en p-ficka känner jag att hjulet inte vill synkronisera med det andra däcket. Det känns som det är höger framdäck.
Den andra parentesen rör cambervinkeln, ni vet ju om ni har en motorcykel hur man gör när man svänger?
Dvs att man knappt behöver svänga med styret utan man gör en kraftig "camber" sväng, dvs lutar.

Mina framdäck gör knappt denna cambervinkel när jag jämför två V70, en från 2003 och min från 2007.
Vissa säger: Fel på hans bil, rätt på min, rätt på hans fel på min.
Den tredje parentesen är att jag måste ta 2 omtag med back/fram innan jag är färdig om jag nu får jämföra med min saab 9-5.
Om du menar hur hjulet tiltar när man vrider på ratten så är det inget som ändras vid hjulinställning. Det är resultat av olika hjulvinkelgoemetri. Är infästningspunkterna för länkarmarna lika inne på bilen och ute på spindeln? De kanske har ändrat med åren? En annan sak som skulle kunna påverka är chassi höjd, är bilarna lika höga?

I övrigt så är väl V70N ökänd för att ha samma vändradie som en finlandfärja...

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Clayman skrev:hur breda däck har du och vad är det för profil på dem?
Kom på en annan grej, om man har eftermarknadsfälgar med för mycket fel på ET... så det kan bli konstigt vid stora rattutslag.

.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]