Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Har ett felmeddelande på min V70 N -01 144 hk, Automat.
Emissioner service erfodras.
Har vart och läst av felkoder 2 ggr, första gången var det Luftmassemätaren, bytte denna men det dröjde inte länge föränn samma felkod dök upp igen, nu säger felkoden byte kat, lambdasensorer, ev avgasläckage, byte injektorer.
Avläst bäda ggr på Volvo verkstad.
Skall man chansa med att börja byta lambda sonderna en efter en? vilken är mest trolig för eller efter KAT.
Tiläggas kan att felkoden försvinner när jag bryter strömmen. kommer tillbaks när jag kört bilen ett par mil och skall starta den efter ca 5-10 min , kommer ej under körning utan när man startar när den är ordentligt varm
Bilen går helt OK
Gått igenom de flesta kontakter och jordpunkter på och vid motoren.
samt rengjort spjällhus.
Någon som har en ide vilken av Lambdasonderna man skall börja med att byta?
eller ngt annat känt fel?
Du vet inte vilken felkod du hade. Inte bara betydelsen utan själva koden. Ex. "ECM-250A Adaptiv lambdareglering. Undre gräns"
Att felkoden försvinnner är inte konstigt om du bryter strömmen, då tappar ju styrenheten vad den har i minnet. Därav får du tillbaka felkoden efter ett tag igen. Felet är fortfarande där, det försvinner inte bara för att motorlampan gör det.

Tyvärr brukar det aldrig bli billigt att byta saker utan att först göra en ordentlig bedömning av vart felet ligger.
Återkom när du vet vilken kod det handlar om så finns det mycket större möjlighet att ge en vettigare bedömning av ditt fel.
Kan vara så enkelt som att du har ett luftläckage någonstans. Felkod på luftmassemätaren/felaktig lambdareglering kan i vissa fall visa sig vara det.
En gissning är den övre/främre Lamdasonden, det är förvärmningen som är kass i den.
Jag kollade min med att när jag hade oranga lampan så gjorde jag bilen strömlös när den var varmkörd ordentligt, då släcktes ju den Oranga men tändes inte igen då motorn var varm för att motorn var varm, men när den stått och blivit kall så tändes den förstås igen. Efter bytet av den övre/främre har allt funkat nu i 6000 mil !! :D
Antagligen har jag hittat felet, avgasläckage främre lambdasond. Någon tidigare ägare har skruvat i den snett så att det mer eller mindre är gängpaj i grenröret och skadade gänger på Lambdan.
Det får bli ny lambda och gängrensning i grenröret. Det kan vara en tänkbar förklaring.
en felkod säger aldrig vad som är fel ! den talar bara om vilka värden som är utanför gränsvärdena.

utan att veta felkod & sen göra nån mätning eller annan test kan man inte veta vad som är fel.

med den lilla info vi fått så kan vi göra en kvalifiserad gissning på att du har hittat felet.
du har troligen en kod som talr om att det är fel syremängd vid lamdasonden (vilket ofta är orsakat av en flaktig luftmase mätere, men det mäter man sig till innan man byter den) Om du har avgas lekage så får du fel syrehalt & en sån här kod sätts. så du har troligen hittat felet
Bytt Främre lambdan och rättat till de dåliga gängorna till lambdan,
Men felet återkommer.
Verkar som jag får krypa till korset och innhandla en felkodsläsare.
Dock har jag förstått att PPC gamla är outstanding, problemet att denna finns ej att köpa längre och ersättaren är ju väldigt dyr. Vilka andra felkodsläsare kan rekomenderas till en lämplig peng,Tacksam för svar.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]