Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo4life
Hade min V-70 2.5T -04 på vanlig grundservice samt byte av framruta på märkesverkstad. Betalade och gick till bilen. Till min förvåning när jag vred om nyckeln så kom meddelandet "service srs snarast". Jag lämnade bilen och gick tillbaka in och förklarade vad som hänt. De behöll bilen och kommer felsöka den. Men de vill att jag ska betala 1500kr för felsökningen! Är det rimligt? Kan felet ha orsakats av dem vid servicen eller rutbytet. Tacksam för snabba svar!
Användarvisningsbild
av #27
greeeken skrev:Om felet inte fanns där innan så ska du inte betala
Man måste ju veta vad felet är innan man börjar fundera på vem som ska betala.

Volvo4life tråkigt att det händer efter service.
Användarvisningsbild
av greeeken
Tycker du???
Lämna in en felfri bil du o få en som de fel på så visst betala du men det skulle inte jag gå med på.
Om det nu är så att SRS inte lös innan servicen så var den felfri .

Till trådskaparen
Om du har nån i din närhet med PPC dosa så be dom släcka lampan o läsa ut felkoder så vet du . Bra mkt billigare.
Kan ju va såa t tdom gjorde nått med elen o det blev lite knas.
av llesrof
En snabbkoll av felkoder borde de ju kunna göra utan att tjafsa. Det borde ju ligga i deras intresse att se så att de inte gjort något fel. Det är skitdålig service från deras sida att direkt säga att de skall ha 1500:- i felsökningskostnad när problemet uppstått under tiden de servat bilen, oavsett om de orsakat det eller om du bara haft maximal otur och det uppstått under tiden. Bilar är tyvärr inte imuna mot nya fel under tiden de står på verkstad.
Användarvisningsbild
av #27
Jag kan ju tillägga att det känns jävligt klantiga att säga att man vill ha 1500:- när det kanske räcker med en nollning av koder.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej, självklart skall dom rätta till.GRATIS....men varför skriver du inte i klartext vilken verkstad så vi andra skall kunna undvika den verkstaden.
För övrigt tycker jag att vi alla ALLTID skall namnge idiotverkstäder, är riktigt trött på vår svenska mentalitet om att det finns en rättvisa. Kanske just därför Konsumentmakten är skyhögt bättrer i USA till exempel. Till exempel dom berömda Gasspjällen, där gäller Goodwill rätt av....mm.
Freddie :-)
av Fred
Håller helt med dig Freddie!

Jag skulle aldrig dra mig för att hänga ut en verkstad som beter sig illa. Jag har t. ex. berättat ingående om hur dåligt Bilia, Haga Norra skötte mitt ärende med de usla låsbultarna (snart kommer årets skörd av trådar om dessa)!
Dock är jag mer försiktig med att flagga om verkstäder som gjort lite mer än vad man kan förvänta sig. Risken är då att andra kommer till dem och säger "Jag läste om en kille som fick det här och det här...det vill jag också ha!" vilket kan göra att verkstäderna inte vågar vara hyggliga ibland.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Tack för alla kloka inlägg! Nu vart det så bra att märkesverkstaden ändrade sig och bjöd på felsökningen! Jag slapp med andra ord betala vilket var helt rätt beslut (annars hade jag nog på allvar övervägt att byta till enToyota Avensis). Det visade sig att det hade blivit fel när de uppdaterade mjukvaran (Något som jag också påpekade när de tyckte att jag skulle betala 1500 kr). Men slutet gott!
av Fred
Bra att det löste sig!

Det är dock inte utan att man blir riktigt förbannad! Tänk om du varit lite osäker och hade dåligt självförtroende...då hade du fått stå för en uppenbar miss från verkstadens sida! :evil: Det är ett j-vla sätt helt enkelt!

Jag tycker absolut att du ska tala om vilken verkstad du var hos så att vi andra kan välja någon annan.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]