Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Var inne o fick utläst felkoder på volvoverkstaden idag, slutade mindre bra för det blev en hel A4 med felkoder :???: Har nämligen felmeddelande "emissioner serv erfordras" "STC service erfordras" och "ABS service erfordras" samtidigt som bilen går lite ojämnt tvekar vid acc o ytterst sällan men ändå tjuvstannar när man tex kommer fram till rödljus o trycker ner kopplingen för att lägga i 1:an o vänta på grönt.
Om detta sa killen i verkstan att byta främre lambdasond och ABS-styrenhet så det står på programmet just nu.
Men AC i bilen funkar inte heller, likaså farthållaren. Farthållaren har jag läst på forumet om att för någon/några så funkade den igen efter byta av ABS-styrenhet. Så jag hoppas på det.

Det felkoder som jag antar har med AC o göra är.
CCM-0003 Fläktmotor kupètemperaturgivare felaktig signal
CCM-0004 Kompressor felaktig signal
ECM-5000 A/C-tryckgivare - signal saknas

Andra intressanta felkoder:
ECM-2810 Främre lambdasond bank 1 värmning - signal saknas
ECM-91CF Bromspedalläge felaktig signal
ECM-644A Kamaxelreglering felaktigt läge
ECM-6806 Turboreglering flödesfel- för lågt flöde
ECM-1300 Luftmassmätare för lågt flöde

ABS-0070 Pumpmotor felaktig signal

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig om vad mer jag ev behöver byta? AC tryckgivare? Var sitter den? Lätt att byta?
av Mich
På AC panelen (CCM) finns det tre avlånga hål. Där innanför sitter en tempsensor (var försiktig med den) och lite längre in en fläkt. Rengör där. Kanske fullt med damm.

ABS burken kan man kanske laga, om det är standardfelet med lödningar som gett upp. Om man nu har kunskap och verktyg.
Användarvisningsbild
av Honke
Okej så det är där tempgivaren sitter, ja jo där e nog ganska mycket damm. Hjälper det att dammsuga utanför gallret eller man måste öppna upp panelen? Fläkten där inne funkar förresten det har jag kollat.

ABS-styrenhet tänkte jag köpa utbytes från innosund.
Användarvisningsbild
av hollan
ECM-91CF Bromspedalläge felaktig signal = ingen fungerande farthållare är den svarta givaren som sitter brevis huvudbromscylindern
ECM-644A Kamaxelreglering felaktigt läge = troligtvis sitter kamremmen fel
ECM-2810 Främre lambdasond bank 1 värmning - signal saknas = främrelambda defekt
ECM-1300 Luftmassmätare för lågt flöde = kan vara en kass llm
ECM-6806 Turboreglering flödesfel- för lågt flöde = känns bilen slö? ev turboreglerventilen som är kass sitter på luftburken går 3 vaccum slangar in
ECM-5000 A/C-tryckgivare - signal saknas = ev kass tryckgivare gör så att kompressorn inte slår till och kan mycke väl ge nästa felkod CCM-0004 Kompressor felaktig signal
CCM-0003 Fläktmotor kupètemperaturgivare felaktig signal = har var och varannan v70 slår inte ut acn

jag hade bytat lambda kollat så turboreglerventilen funkar kollat så kamremmen sitter rätt provat bygla tryckgivaren till acn o sett om den börjar kyla ev bytat den givaren raderat laddat uppgradering o hållt mina tummar på att ac pumpen och lmm är hel så hade jag börjat min felsökning
Användarvisningsbild
av Honke
Givaren som sitter vid huvudbromscylindern, är den stor, liten? Sitter under, över eller sidan om? (dumma frågor :oops: )
Ja bilen känns slö och tvekar/rycker vid acc.
Kamremmen är bytad på volvoverkstad, är det inte dåligt om den skulle sitta fel? Hur byglar jag tryckgivaren till AC?
av Gördetsjälv
Honke skrev:Givaren som sitter vid huvudbromscylindern, är den stor, liten? Sitter under, över eller sidan om? (dumma frågor :oops: )
Ja bilen känns slö och tvekar/rycker vid acc.
Kamremmen är bytad på volvoverkstad, är det inte dåligt om den skulle sitta fel? Hur byglar jag tryckgivaren till AC?
På min var det ett av volvo känt fel när min bil började gå ryckigt och vilja dö och vara slö. Det var ventilerna/spjällen som behövde rengöras. Då ett garantifel för fem år sedan på min v70n.

lycka till!

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]