Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dongan
Hej, jag är ny på detta forum och vill veta lite mer om v70 dieslar. Då vi troligtvis kommer köpa en sån inom den närmsta tiden. Har varit och tittat på lite bilar och kommit fram till att den som passar våra behov bäst är just en v70. Vilken utrustning är viktigast att ha på den kommande bilen? Vill ha xenon och tidur för värmaren, men är det nåt annat man bör se till att få med?
Och hur funkar det med 3000 mils intervall på volvos diesel motorer?
Har tidigare kört volkswagen och där har det varit problem med koksad olja.
Och vilken motor är den bästa om man vill ha en bil som går snålt?
Har tänkt mig att lägga ca 140-160000.
av inkognito
Byt olja oftare, även om du servar på verkstad var 3000 mil, så byt själv då på 1500 mil. Det är inte skadligt att byta olja ofta, men däremot skadligt att vänta för länge. Det finns andra bilmärken som har haft ruggiga problem med bilar som kommit upp i 15-20000 mil, då har oljekanaler och oljesilar satt igen, på grund av mycket koks och skit. Det blir billigare i längden att byta olja lite oftare, än att byta motor i bilen.
Kör på ordentlig olja som rekommenderas till motorn, så blir det bra.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Driftsäker motor men byt olja mellan servicearna. Köp en bil med så mycket utrustning som du kan hitt för bra peng. Automaten lirar bra med D5:an anser jag.
av dongan
Vill ha en snål bil så därför väljer jag bort automat.
Hur snålt går det att köra en 185 hästars d5:a?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag anser att efter provkörning är inte 185Hk piggare än en "gammal" D5:a som är snålare. Jag ligger på runt 0,6l/mil med min D5:a men automat, det är 163Hk. Med manuell låda lär du ligga runt 0,6l/mil. Jag kör 90% landsväg 17" däck.
av inkognito
har kört min blandad körning, manuell 6vxl 100mil 63,5 liter
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
När jag körde landsväg (längre sträcka) och var väldigt försiktig med gasen samt låg i max 100-105 km/h fick jag en förbrukning enl datorn på 0,53. Bilen var en V70 D5 -06:a med 16" hjul och tre barn samt två vuxna som last.
av dongan
Har kollat lite på vad skatten kostar. En 163 hästars med miljöklass 2005PM kostar lika mycket som en 185 hästars med miljöklass 2005. Båda har partikelfilter och tydligen så har dom samma förbrukning.
Skatten ligger på 5098kr.
Så inte blir man klokare av det.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]