Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Köpte min S80 vid 16 000 mil, har nu rullat 36 000. Har varit otroligt nöjd med den, bekväm och bra på alla vis. Nu lyser oljelampan. Har läst en del på forumet och gissar av det jag läst att motorn geggat ihop :( .

Är det bara att köra den direkt till skroten? eller kan det finnas någon som kan vara intresserad av en dylik bil och vad skulle priset då vara?

mvh Erik
greeeken skrev:Antar att du kollat oljenivån??
Kan vara fel på nån givare.
Hur som helst så ska du iallafall inte starta motorn
Bytte precis olja och filter i ett försöka att avhjälpa felet.

Ibland kommer trycket tillbaks och lampan slocknar, när lampan åter tänds så man hör verkligen att den inte får smörjning när trycket försvinner. Den börjar knacka likt en disel. Givaren funkar.
dieselmagnus skrev:Oljepumpen kanske inte är ok. Hur såg oljan ut när du bytte?
Det var vad jag först tänkte, men brukar oljepumpar gå sönder? Hur kan det vara tryck lite till och från (mer från en till nu mera). Oljan såg normal ut tyckte jag, inget konstig i mina ögon. Vad ska man titta efter?
Låter som ett lyssande tillfälle att testa det här och se om det fungerar. :D

http://www.maltemanson.se/tj_engine_flush.aspx

Eller kanske prova Wynns engine cleaner.
har själv testat Wynns på riktigt igengägade motorer med gott resultat.
Helst skulle jag råda dig att ta bort oljetråget före och se hur det ser ut samt göra rent före en wynns behandling när det är så stop att oljelampan lysser nästan hela tiden.

Det var några tips på att försöka få den att fungera igen. Felet tycker jag låter som stop i oljepumpen, en klassiker på bilar som gått llångt utan oljebyte och sen byter man olja då losnar all skitt och det blir stop.
Kan även på dessa volvo vara vevhusventilationen som satt igen och sen smuttsat motorn ner snabbt, finns massa trådar om det ifall du söker här på forumet.

Mvh
Andis
Andis skrev:Låter som ett lyssande tillfälle att testa det här och se om det fungerar. :D

http://www.maltemanson.se/tj_engine_flush.aspx
Låter intressant! Hittar inga prisuppgifter på hemsidan = dyrt?. Ringer och kollar vad det kostar imorgon, vill inte lägga allt för mycket på den, har ju gått några mil så vad blir nästa haveri efter det här om det löser sig.

Tack för bra tips! Låter som ett skitigt jobb om man ska göra det själv...
LasseHanson skrev:Svärfar bytte oljepumpen på Sin S80 -00 som gått strax över 30000 mil. Han hade inte heller något oljetryck...

Kan säkert vara värt att prova i alla fall

Lasse
Ja ja där ser man. Man kanske inte ska ge upp än. Kanske en kombination av motordialys och ny pump kan göra susen. Hoppet återvänder :)

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,