Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zeeker
Hejsan,
Lång historia kort...
1. AC ger dålig effekt.
2. Börja ge ojämn temperatur i olika utblås.
3. Går från automatik till manuellt sporadiskt och fläkten går ner till hastighet nr 2 sporadiskt.
4. Läste av felkod och fick: DTC: CCM-0003 Beskrivning: "Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal" Status: Permanent.
5. Nu har jag sökt av en massa forum och de gav oftast tipset "byt evaporator temperaturgivare".

Problemet: Blir lite konfunderad när felkoden säger en sak och man ska byta en annan...
Används samma felkod för dessa två givare eller?

Nån som vet?
av Zeeker
Jag hittade detta på
http://www.ppc-diagnostic.com/
CCM-0003 Blower fan motor passenger compartment temperature sensor. Faulty signal
CCM-0003 Evaporator temperature sensor. Signal too low

Och med felbeskrivningen så känns det som det kan vara givaren till förångaren.

Men frågan är hur man ska veta vad som är fel om de har samma felkod för olika fel?
av Fred
Du har säkert damm i din kupésensorfläkt. Sök på forumet så finns det ett helt gäng trådar om detta vanliga fel.

Sen verkar det ju vara kombinerat med evaporatorsensorn, men börja med att göra rent kupésensorfläkten och gärna kupésensorn eftersom det är lätt och gratis!
av Mich
Ta det försiktigt med kupesensorn (innanför de små avlånga hålen). Är som en liten glas droppe på två tunna trådar. Finns flera som ena benet varit av på. Kanske efter rengöring.
av jetstar
Hej!
jag hade samma felkoder som dig när jag nyss köpt min s60!
+att det surrade rejält i kupe sensor fläkten, den fins bakon de smala avlånga "hålen" på AC/Fläkt reglage panelen!
jag tog helt enkelt en dammsugare och satte den emot hålen och det kom ut en rejäl hög med damm/hår, surret i fläkten försvann efter det och sen inga felkoder längre! det kan vara så enkelt!! sensorn vet inte vilken temp du har i kupen därav den vimsiga acn !

Ps: som sagt i ovansående inlägg! var försiktig när du gör rent den bara!

mvh
av Zeeker
Tänkte rapportera tillbaka lite...
Det var nog den lilla fläkten som var igensatt. Gjorde testet med ett litet papper och det satt inte kvar.
Tog isär och vipps så hördes ett litet surr och även papperstestet lyckades. Lätt som en plätt bara man inte tappar ner saker i bilens avgrund... ??:-/
De sporadiska avstängningarna är nu borta men dålig AC prestanda kvarstod.
Bytte förångarens givare men det gjorde varken till eller ifrån. Kunde dock mäta upp olika motstånd i dem vid samma temp.
av Zeeker
Glömde en sak...
Är det någon som vet vilken temperatur man bör ha vid utblåsen med full fläkt och full kyla?
Det kanske inte är dålig prestanda utan bara en kräsen förare.
av Kurtoua
Hej
Lite uppgifter om prestandaprov.

Motorhuv stängd.
-Dörrar och fönster stängda.
-Starta motorn.
-Motorvarvtal 1500 r/min.
-Temperaturreglaget/en på full kyla.
-Luftdistrubitionsväljaren i läge Ventilation.
-Recirkulationsknappen i läge On.
-A/C-knappen i läge On.
-Fläkthastighetsväljaren på 50%.
-Placera termometer vid mittre panelmunstyckena.
-Låt systemet stabilisera sig under minst 8 min.
Avlästa driftförhållanden °C (°F)
Yttertemperatur mätt framför vagn20°C (68°F)30°C (86°F)40°C (104°F)
Temperatur på avgående luft mätt i
de mittre panelmunstyckena 6-9°C (43-48°F)6-9°C(43-48°F)6-9°C(43-48°F)
Mvh Kurtoua

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]