Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Som sagt så börjar vi närma oss det mörka & otrevliga delen av året! Jag är inne på att skaffa en frontbåge och minst 3 extraljus med xenon.

Frontbågen

Självklart så föll man för Q-pax båge men tyvär så kostar den ca 7000kr vilket jag tycker är ett rejält överpris. Vad finns det mer för trevligt frontbågar till en XC70 -07?

Extraljus

Det finns många fina extraljus på marknaden. Har funderat på att köpa ett "vanligt" extraljus & konvertera till xenon. Tanken är väl att ta hem xenon från asien där dem är billigare.
Dem som jag har tittat på är Bosch Navigator/LED & Luminator Chromium/Celis för att dessa skulle passa in vädligt bra till bilen.
Hur är kvalitè mellan dessa två? Priset skiljer rätt bra mellan dem. Hur är dessa att konvertera till xenon?

Hittade en sida som säljer Bosch Navigator färdig konverterade för ett pris mellan 1700-1900kr/st. Kan välja 55w xenon, inbyggt drivdon och med LED. Är det ett bra pris?

Även små tittat på Lightforce 240 XGT nog för att den inte passar in så bra på bilen men denna presterar väl enormt bra?!
av Sharkbait
Hadix skrev:Den som söker han finner (ibland).
Kolla lite här så finns det lite tips.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=57330
Lycka till.
Tack den där "tården" har jag redan läst.

Det är väl aldrig fel att få flera tips, råd och lösningar hur andra har gjort. Man behöver väl inte köra en XC70 för att säga vilket extraljus som man tycker fungerar bäst. Det gäller även när man konverterar extraljus.

Mvh
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Börja inte och konventera NBB har ju så billiga lysen färdiga för och använda. du får ju NBB ALPHA 225 HID Xenon för runt 2000:-st så ingen ide och börja konventera.
av Sharkbait
snoddasD5 skrev:Börja inte och konventera NBB har ju så billiga lysen färdiga för och använda. du får ju NBB ALPHA 225 HID Xenon för runt 2000:-st så ingen ide och börja konventera.

Som sagt så är jag inte intresserad utav den typen av extraljus. Vill ha chrom som Bosch Navigator/Hella Luminator!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Då var det ju enkelt släng på 3st Bosch navigator xenon med glart glas blått lyser kortare. börja inte konventera är annan reflektor i xenon original.
av Sharkbait
snoddasD5 skrev:Då var det ju enkelt släng på 3st Bosch navigator xenon med glart glas blått lyser kortare. börja inte konventera är annan reflektor i xenon original.

Jag vet inte hur du gör men jag kör inte med helljus på när man möter andra bilar utan jag bländar av.

Så vad har det för betydelse om man köper "äkta" xenon eller konverterar extraljus (halogen) när man ändå enbart skall ha dem på vid helljus!? Kommer det inte ljus från konverterade halogen extraljus? Har du någon test där de har testat tex Bosch Navigator konverterad xenon emot Bosch Navigator Xenon?

Vad exakt har du emot att man konverterar extraljus till xenon? Du har skrivit "konvertera inte" 2 gånger nu! Motivera dig !!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Dom konventerade kanske inte tänder när du behöver dom. fråga vilken återförsäljare som helst alla har reklamerat xenon-kit hur många volvo bilar är det sålda bara i sverige med original xenon hur många har strulat. har själv prova konventerade navigator men blev less köpte original funka kanon och mera lyse. men visst är man snål så prova konventerat för vissa funkar dom ju jätte bra. bättre än halogen blir det ju om dom tänder i alla lägen.
av Sharkbait
snoddasD5 skrev:Dom konventerade kanske inte tänder när du behöver dom. fråga vilken återförsäljare som helst alla har reklamerat xenon-kit hur många volvo bilar är det sålda bara i sverige med original xenon hur många har strulat. har själv prova konventerade navigator men blev less köpte original funka kanon och mera lyse. men visst är man snål så prova konventerat för vissa funkar dom ju jätte bra. bättre än halogen blir det ju om dom tänder i alla lägen.

Och du grundar dina påstående på vad?
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]