Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Jaha då börjar det bli dags för kopplingsbyte på gamla bettan.

Har fått pris på själva kopplingsbytet men enligt en verkstad så bör man alltid byta packboxen oavsett när man ändå har lådan nere och enligt en annan verkstad byter man den bara om det finns tendenser till läckage. Personligen känns det som att uttalande två är den rätta vägen att gå, alltså ser det torrt och fint ut så byter man inte packboxen.

Vad anser ni om detta?
av Toffelhjälten
Det är väl idiotiskt att inte byta när du har den nere, tror den kostar 148+ moms
och då har du en ny packbox med garanti, gummi slits dessutom med tiden...
Byt till en billigare bil om du tycker det är för dyrt med en ny packbox.
Användarvisningsbild
av Bosa
greeeken: Extrakostnaden är i runda slängar 900-1000:- men det är i pengarna i sig som gör att jag undrar, att två verkstäder säger två olika saker var det som fick mig att fundera. :)

Toffelhjälten: Vad gäller priset har du fel, se ovan. Och var någonstans har jag nämnt att jag frågar utifrån ett kostnadsperspektiv? Så jag slipper gärna dina spydiga kommentarer angående köpa billigare bil osv. Dock har du rätt angående gummi och ålder.
Användarvisningsbild
av greeeken
Visst när man nu ha allt nere så är det ju bra att byta.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga.
Men ska du ha kvar bilen länge så kan det vara vettigt att byta
Användarvisningsbild
av Bosa
Planerar att ha kvar bilen till nästa år nån gång, iofs så är det ju ingen nackdel att ha den bytt så det är väl lika bra att byta den. Vid en eventuell privatförsäljning kan det kanske till och med vara ett säljargument. :)

Men om någon har mer info hade det varit intressant iaf att få veta. :)
av hammerin
När jag lämnade in min V70 2.4T -03 på kopplingsbyte så sa jag åt dom att byta packboxen också. Det gick på ca 700kr kom jag ihåg. Bilen har gått 17500 nu och jag har tänkt å ha den ett bra tag.

Hur långt har din bil gått?
av hammerin
Ok! Om jag var i samma sits som dig och skulle göra mig av med bilen nästa år, och bilen har gått så pass lite, så skulle jag nog skita i den packningen =)

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]