Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av movinhead
Hjälp! Har skaffat mig en volvo V70 2.4T 00a och den börjar så klart krångla direkt! Motorlampan lyser och dom har på den lokala macken fått ur ett par felkoder: Det första dom fick ur var 260A och den senaste koden när lampan lyst konstant är P0172. Har lyckats få fram att det betyder blanding för fet. Men vad är det som är paj?? Måste jag byta bil igen eller?
Tacksam för snabbt svar!

mvh Movinhead
Användarvisningsbild
av kamaxel
Om blandningen är för fet så är det ju att den får för mkt bensin. Så det är nånting med avgasutsläppen, skulle kunna vara lamdasonden som e trasig som då i sin tur skickar fel info till styrenheten, Som ger för mkt bensin till själva förbränningen... Men kolla upp lamdasonden ifall det är den. Och byta bil behöver du nog inte göra :wink:
av andezon
Med felkod 260A är det bara att byta luftmassemätare, ingen tvekan trots att felkoden är på lambdasond... trust me :D

Har bilen inte gått mer än 8000 mil så får volvo stå för kostnaden, för då finns emissionsgaranti
av movinhead
Vad jag förstod så hade inte felkod 260A kommit tillbaks sist dom kollade.
Utan endast P0172 Är det fortfaranda då mängdmätaren? + Felkod P1171
av andezon
Förmodligen är det bara en såkallad följdfelkod som du pratar om
men felkoden ecm 260A kommer att dyka upp igen förr eller senare om du inter byter lutfmassemätare
av movinhead
Det är alltså ingen ide att byta lamda?
Kan det gå sönder nått på bilen om man åker med kass luftmängdmätare?
av movinhead
Testade att koppla ur mängdmätaren och då vart bilen att gå sämre. Upp och ner på tomgång och när jag kopplade in den igen vart den att gå jämt på tomgång.
av andezon
Nej det är ingen ide att byta lambdasond det kan jag lova dig.
klart bilen går som skit när du kopplar ut massmätaren den får ju helt fel signaler, med den felkoden du har så märker man oftast inte att bilen går sämre men den får fel värden hela tid och med tiden kan man så klart fördärva både lamdba och katt i extrema fall...
av movinhead
Hej
Har bytt mängdmätare nu. Få se om det blir bra, gick väldigt dåligt från början men det sägs att det blir bättre.
av movinhead
Verkar gå bra nu när man kört ett tag men så fort man stängt av och på den så börjar den variera på tomgång igen? Motorlampan lyser inte för tillfället! Mängdmätaren är begnad köpt från skrot.

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]