Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bystrom
Har nu fått problem med min s60..

Oftast när jag kör iväg med bilen från stillastående men även när man gör hastiga inbromsningar och när man drar på så dunkar det till från både vänster och höger fram hjul.
Jag och en polare tittade lite på detta och kollar man på hjulen när man kör iväg så rycker båda hjulen till..precis som om något sitter löst. Har kollar hjullager och hjulen glappar inte och sen dämparna skulle det kanske kunna vara men det låter inte när man kör i farthinder eller gröper i vägen utan det är när just vid pådrag eller kraftig inbromsning.

Är det någon här som har något förslag på vad detta kan vara?

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen drivknutarna.

Mvh GK
av bystrom
Finns det något sett man kan kolla drivknutarna själv eller är det bara att köra in bilen till volvo?

Kan även tillägga att jag bytte nyligen fälgar på bilen från 16" till 18" och då lät det ännu mer..det märktes inte av lika mycket med 16" som det gör nu med nya fälgarna..det spelar ingen roll hur ratten står utan bara man gör något hastigt med broms eller gaspedal så dunkar det till.
av bossehbg
länkarms bussningarna tippar jag på .
kolla de små som sitter fram på armen bryt med en skruvmejsel ska inte vara några sprickor eller ha släppt i vulkningen.kan oxå vara moment staget som e slut sitter fram på växellådan väster sida samma där bryt med mejslen min hade släppt helt i vulkningen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får krypa under och känna på drivaxlarna. Har du förresten efterdragit fälgmuttrarna/bultarna och passade navcentrum perfekt eller är det ett glapp, i så fall måste man ha en plastring som fixerar fälgen.

Mvh GK
av bystrom
Ska kolla bussningarna ikväll.
Fälgbultarna har jag dragit efter så dom sitter och det sitter en plastring för att det ska passa på centrum av navet.
av bystrom
har nu kollat busningarna och dom är i bra skick. Har nu sett att volvo har ett "skönhetsfel" som dom kallar det tydligen..och det är glappande i drivaxel splinesen och symtomen som olika personer har skrivit om verkar stämma in väldigt bra på mitt problem. Lösningen på detta verkar vara att man ska limma eller fetta in splinesen.

Min fråga är då vad ska man använda för fett?
Tacksam för svar!
av Tartryffel
bystrom skrev:har nu kollat busningarna och dom är i bra skick. Har nu sett att volvo har ett "skönhetsfel" som dom kallar det tydligen..och det är glappande i drivaxel splinesen och symtomen som olika personer har skrivit om verkar stämma in väldigt bra på mitt problem. Lösningen på detta verkar vara att man ska limma eller fetta in splinesen.

Min fråga är då vad ska man använda för fett?
Tacksam för svar!
Litiumfett är bra. Lim funkar kanske bättre men inte roligt för den som ska demontera det nån gång.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]