Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Igår kollade jag under kompisens huv (V70xc 2,4T -01), och såg att hans spjällhus liknade åbäket jag hade i min förra S80 från -00, som strulade hela tiden. Mitt spjällhus (xc70 2,5T -03) ser annorlunda ut. Är det annan typ av ETM i min bil? Är dessa i så fall bättre?
av trasker
Ja detta är en intressant fråga. Om du la upp en bild på hur dom ser ut vore jag iaf glad får då kan jag jämföra med min V70 -02
Användarvisningsbild
av Alucinor
Läste nyss den låsta tråden - Förklaring på förkortingar till P2 modeller. Där står ju faktiskt: "ETM: Electronic Throttle Module Gasspjällsenhet (Magneti Marelli). Fanns t.o.m. 2001 på turbomotorer och t.o.m. 2002 på sugmotorer (se även ETA)". Blev väldigt glad nu! Hade bara massa problem med min ETM i förra bilen. Uppdaterades gång på gång, och byttes tre gånger(!).
av trasker
Gratulerar! På mitt står det Magneti Marelli, har en V70 170 -02. Men detta har fungerat felfritt i 17 000 mil. Kanske inte så länge till då, om man ska tro det dåliga rykte dessa spjäll har.
Användarvisningsbild
av wissel
trasker skrev:Gratulerar! På mitt står det Magneti Marelli, har en V70 170 -02. Men detta har fungerat felfritt i 17 000 mil. Kanske inte så länge till då, om man ska tro det dåliga rykte dessa spjäll har.
Ta med dig en liten spegel o kolla undersidan på spjället, kan vara ett spjäll med GUL Etikett = Bytt,
och bättre än det med Vit Etikett.
Mitt börjar bete sig nu efter 15 000 mil. Har ett spjäll med Gul Etikett som väntar på Montering och mjukvaruladdning.
:D
av trasker
Om det är den stora lappen med serienummer och streckkod som menas så är min vit :???:

Jag får budgetera för ett byte så håller det så länge det håller. Är det 100% av alla vita som krånglat eller. Vore intressant att veta för man hör mycket om alla vanliga problem på V70, men samtidigt så finns det vansinnigt många på vägarna. Vore kul att veta procentuellt hur många av olika årsmodeller som har alla diverse problem.
Användarvisningsbild
av wissel
Finns ju Adtech spjällen för halva kostnaden som nu några här på forumet har.
Nytt för 6000-8000 pix är sjukt enl. min mening....sedan finns det säkert begagnade för ett par tusenlappar med Gula Etiketten...
Dom som uppgradera sin ETM,ECM tidigt kanske klarar sig mycket längre med sina vita spjäll ?
Visst vore det intressant med sann statistik här .....:D
wissel skrev:http://atech2.inforce.dk/
Här är deras hemsida..3895:- för ett spjäll som är omgjort med annan teknik !
Jag provade två av deras spjäll på min gamla S80T6. Ena gick bra i en vecka. Den andra gick inte alls. Killen på atech2 var dock extremt vänlig och tillmötesgående. Men det hela slutade ändå med ett besök hos Volvo och 8000kr fattigare... :???:
Användarvisningsbild
av wissel
Gjorde du exakt som dom vill typ " Reload" av Mjukvara EJ uppgradering av mjukvaran ?
Gör man inte rätt där så skiter det sig tydligen rejält.
Hur gjordes det på din bil ?
Vore intressant så vi vet i så fall.?
:D

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]