Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lp75
Hej,
Jag har fått ett missljud(morrande ljud MMMMMMMMRRRRRRRRRRR när farten minskar över går det i RRRR :D ) som hörs bäst när bilen är kall och man rullar sakta framåt utan gaspådrag 10-40km/h.

Ikväll så hissade jag upp bilen på en fyrpelarlyft och la in 4:an på tomgång, när man frikopplar så morrar det från bakaxel klumpen....lyssnade med skruvmejsel.

Provade hålla fast höger/vänster bakhjul. Gav samma resultat, så det utesluter ju drivknutar(även inre) och hjullager. Lät dock något mer när man höll fast vänster bakhjul...

Någon som provat byta bakaxelklump ?
...eller kan det vara viskokopplingen, dom sitter ju ihop....lät dock mer som att dreven i slutväxeln mår dåligt.

Hur utesluter jag att det morrar från viskokopplingen?
Gasar man så slutar missljudet....även om man rullar genom en tvär kurva....utesluter det viskokopplingen?
av lp75
Jag har fortfarande kvar mitt missljud, går inte missa när bilen är kall och i låg fart.
Men när man kommer upp i fart så är det som att något åker på plats. Slutar låta rätt tvärt.

När bilen stått så klonkar det till från slutväxel när man backar ut från parkeringen. Kan det vara nå "lösa" drev i slutväxeln som inte riktigt synkar?

Är det svårt lossa slutväxeln? Antar man måste ner med avgasystemet...men hur mycket mer??
av lp75
Har börjat skruva...
Hur lossar man drivaxlarna, måste man ta lös hjulen och lossa hjullagrerna och slita ut dom den vägen?
...eller finns det något annat sätt?
Bild
Bild
av mikebike
lp75 skrev:Någon som provat byta bakaxelklump ?
Ja, fast först bytte verkstan huset till viscon eftersom det var spräckt.
Jag hade missljud hela tiden, kraftigare vid pådrag.
av lp75
mikebike skrev:
lp75 skrev:Någon som provat byta bakaxelklump ?
Ja, fast först bytte verkstan huset till viscon eftersom det var spräckt.
Jag hade missljud hela tiden, kraftigare vid pådrag.
Bytte du slutväxel själv, eller var det verkstan?

Är det någon som har en verkstadshandbok och är snäll och vill kika hur man lossar drivaxlarna från "klumpen"? :D
...Har klumpen lös men vet inte hur jag går vidare för att få ut axlarna, men vill inte lossa mer än nödvändigt. Lossa hjullagren gav ju inte så mycket....axeln går inte dra ut nå mycket mer. :cry:
av mikebike
lp75 skrev:Bytte du slutväxel själv?
Nej för fan, det gick på maskinskadeförsäkringen.
lp75 skrev:Är det någon som har en verkstadshandbok och är snäll och vill kika hur man lossar drivaxlarna från "klumpen"?
Verkstan bytte rubbet, eftersom det inte går att köpa slutväxeln lös, men det betyder inte nödvändigtvis att det inte går att lossa drivaxlarna.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]