Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har två oljud fram:

första: Låter ett knakande ljud, två tre st per sekund då jag svänger i låg fart. (hel damask över drivknut. Länkarmar bytta för två år sedan) Jag kan stå still och vrida på ratten och då hörs det med.

Andra: höger sida, börjar låta i ca 50 km/h. Som jag hade ett grovt däck på (nya båda framdäcken i år). Som ett morrande nästan. fälgen känns lite varm (iofs är det nu sommar men ändå). (här var clipset på drivaxeln borta och damasken lite lös)

Har bytt skivor, bromsbelägg och stötdämpare inom en månadstid, men dessa ljud har funnits före och efter.

Så kanske länkarmarbytedags? och ett hjullager höger? (byta båda för att vara säker o slippa framtida problem på vänster?)

Spank you!

Dave
kolla båda fjädrarna fram gummi isoleringen kan ha halkat upp en bit gör en attans massa .Sen brukar en hjulinställning få tyst på däcksljud typ morrande eller ett vinande ljud
behöver inte bara vara fram som det är tokigt kan vara bak oxå som gör att bilen inte spårar rakt ger oxå konstigt ljud.
För att återkopppla: bytte drivknutar, de behövdes bytas ändå men ljud kvarstod. Så nu ska det bytas hjullager så ska det vara löst. Balanseringen kontrollerades då drivknutarna byttes o där fanns inget att anmärka på.
Cedrix skrev:Det första ljudet tycker jag låter som fjäderbenslagring.
Ja du har rätt, det var en av mina funderingar med. Men det visade sig att det var en kombination av hjullager och drivknutar. Så nu är bilen tyst och skön igen. Bytte stötdämpare runtom i somras/höstas så bilen är lite "stötig", inte som en sjuttiotals amerikanare som gungar fram :)

Dave

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]