Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Hej

På min V70 -00 har jag ett problem av mindre betydelse. När man kör i smutsigt väder så blir sidorutorna väldigt fort skitiga, särskilt i nederkant, och man har då svårt att se ut i yttre backspeglarna.

Fråga 1:
Detta är ingenting jag varit med om på någon annan bil. När man kör andra bilar kan resten av bilen bli hur skitig som helst, men sidorutorna är alltid rena. Är det någon som vet VARFÖR detta händer just på Volvo? Är det för att det är så otroligt bra aerodynamik vilket gör att smutsen följer luftflödet och därmed passerar rutorna, eller är det en designmiss?

Fråga 2:
Har detta problem lösts i senare årsmodeller av V70? T.ex. med den nya mindre backspegeln eller så? Nej, jag tycker inte man ska behöva ha den smutsavvisande beläggning som nu finns som tillval.

Fråga 3:
Har någon själv löst detta problem? Isåfall hur? (byta backspeglar? montera takvinge? montera stänkskydd bakom hjulen?)
Användarvisningsbild
av frilins
Blev förvånad att läsa ditt inlägg, har faktiskt inga alls problem med detta. :shock:
Har samma bil som du.

Kanske fler upplever det som ett problem...
Skall bli intressant att se!
av dr mugg
Har både stänkskydd och vinge men det hindrar inte smutsbeläggningarna. Men just nu är det ju extremt - i alla fall i västra Sverige. Bilen är helt insaltad.
Användarvisningsbild
av CarMan
deta problem löste man genom att byta form på backspeglarna, titta på 04 o uppåt
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:deta problem löste man genom att byta form på backspeglarna, titta på 04 o uppåt
Precis, den nya bakspegeldesignen sägs hålla rutorna rena längre.

/L
av maf
Tack för alla svar. Det är alltså backspeglarna som gör detta.
frilins skrev:Blev förvånad att läsa ditt inlägg, har faktiskt inga alls problem med detta. :shock:
Har samma bil som du.

Frilins, mycket märkligt att inte du har problemet. Brukar du vaxa rutorna? Har du kört Ditec eller MrCap? Jag har märkt att om man sätter på sånt där vattenavvisande jox på rutorna så klarar dom sig mycket bättre. Använder du sånt?
Användarvisningsbild
av Loner
Inte jag heller upplevde några problem med gamla modellen av backspeglar....

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte hellar problem med min bil.
tror det beror på var man bor & hur mycke fukt/ sakl & annat skit som fins på vägen eller yr upp från framförvarande bilar.
jag åker aldrig i bilköer.
Användarvisningsbild
av greeeken
maf skrev:Tack för alla svar. Det är alltså backspeglarna som gör detta.
frilins skrev:Blev förvånad att läsa ditt inlägg, har faktiskt inga alls problem med detta. :shock:
Har samma bil som du.

Frilins, mycket märkligt att inte du har problemet. Brukar du vaxa rutorna? Har du kört Ditec eller MrCap? Jag har märkt att om man sätter på sånt där vattenavvisande jox på rutorna så klarar dom sig mycket bättre. Använder du sånt?

HAr precis samam problem med min s60
av Jan-A
Har inte dessa problem med min. Däremot la jag direkt märke till att backspeglarna snabbt blir skitiga vid slaskföre. Irriterande det med...

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]