Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Har en volvo s80 t6 99årsmodell. Var ute och körde och då helt plötsligt försvann gasen. Körde åt sidan och märkte
att det gick max varva 1700 varv på P läge, N läge och på D-läget blev den otroligt slö och tog sig bara till 1500 varv samt att det lät inte som den gick på alla cylindrar. Iaf tog mig till garage och koppla in min hand dator men hittar inga felkoder tragiskt nog., Kan det vara gaspedalen som lagt av?
av sputtman
nu har jag demonterat insug och dylikt för kontroll av gasspjäll, ser rent ut. Har även kollat tändstiften. Krånglit fel detta.
Har du någon kompis som har PPC felkodsläsare ? Tror det är stört omöjligt utan dessa, din motor går i "limp home"...:D
okey. Men har slängt ihop insuget och de nu passa på och byta oljefälla och slangar till vevhusvent med.
Drog igång bilen. då gick de gasa men när jag släpte gasen gick den till tomgång och motorn gick bra.
Men när jag skulle gasa igen nu hände ingenting som pedalen va helt död. stängde av motor och starta igen då
börja den gå konstigt igen och max varv 1600.. Blir galen på detta.
Undrar om du har monterat grejerna rätt ?
Sitter vacumslangar osv. rätt ?
Kolla spjällhuset om det är skitigt ?
Ta loss gummislangarna bara innan du river isär mera grejer som kan bli ännu mera fel.
Har spjället fastnat i något läge ?
Taskig kontakt i kontakten till spjället typ korrosion ?
Jag skulle i alla fall satsa på en riktig felkodsavläsning (inte OBD2)!!
:-O)
Kontrollera bränsletrycket, är det lågt får du gå igenom bränslepump, filter, ledningar samt BTR (BränsleTrycksRegulator).

Mvh GK

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]