Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väldigt trögt att få i en växel ibland när bilen står stilla, speciellt på morgonen men felet uppstår även andra tider. Man är tvungen att försöka med flera andra växlar innan ettan eller backen går i. Tidigare brukade detta tyda på synkroniseringsringar som var nötta. Gäller detta fortfarande på dagens Volvo eller.. Någon annan som upplevt detta?

Bilen är en V70 D5 -02

[/url]
Användarvisningsbild
av CarMan
när detta händer så kolla om det går att få i växeln när motorn är avstngd.
troligen får du i växeln då & felosraken är då troligast att lammelen kärvar på splinse, den blir alltså kvar lite lätt motsvänghjulet, det blir presis som om du inte trök ner kopplingen fult.
av Frigge
Det enda man kan göra är att ta ner vxl-lådan och smörja upp axeln.
Då kommer du inte ha problemet, beroende på hur långt bilen gått kanske passa på att byta kopplingen samtidigt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Det enda man kan göra är att ta ner vxl-lådan och smörja upp axeln.
Då kommer du inte ha problemet, beroende på hur långt bilen gått kanske passa på att byta kopplingen samtidigt.

/Fredrik
Ja om det är det felet vi gissar på. men det första man ska göra är att försöka hitta felorsaken.
Användarvisningsbild
av henrik65
Frigge skrev:Det enda man kan göra är att ta ner vxl-lådan och smörja upp axeln.

/Fredrik

Ok tackar, skall kolla nästa gång det är dags för service
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har exakt samma syntom. Jag lägger i backen innan jag startar motorn så fungerar lådan felfritt. Enligt min volvoverkstad så är det inget allvarigt utan ett vänligt fel på V70N. Förmodligen som CarMan beskrev.

/Henrik
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]