Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ontop
Min V70 2,4 -04 drar normalt vid acceleration från stillastående i ca 1 sek till ca 1200 rpm sedan avtar accelerationen utan påverkan från mig, jag får då kompensera med mer gas för att komma iväg med resultatet att färden blir ryckig. Felet uppstår endast på ettan men det kan bero på att jag inte kör i detta varvtalsområde på någon annan växel.

Kan det vara luftmassemätaren eller gasspjället? Kan man kolla det på något sätt? En felkod återställdes vid service nyligen av Volvo men jag fick aldrig reda på vad det var.

Har dessutom problem med att trean är svår att få i vid växling från tvåan då bilen är kall, justeringsfråga? Tips mottages tacksamt.

Tonny
av Sid
Du kan prova plocka isär och rengöra gasspjället med en trasa.
Inga garantier att det e det, men alltid värt ett försök.
av Jaco
Var sitter detta omtalade gasspjäll och är det krångligt att montera isär det?
Användarvisningsbild
av Danneman
Ang. Gasspjället så byter volvo ut det på s.k : "Good Will" (Om du har tur !!) Jag fick mitt bytt på min -01 v70 2.4t 14500mil Gratis/Good will.
Bör ju du också få.
Ang växel problemet så kan det vara "stången" i växelådan som måste smörjas. Volvo har haft problem med det.
av Frigge
Spjället som sitter på en -04 har än så länga aldrig krånglat, det är INTE samma som sitter på 99-01/02.
Har du haft bilen inne för kontroll av symtomet du beskriver ?
Kanske vore det bra om någon provkörde bilen för att konstatera att det ens är ett fel på den.

/Fredrik
av Jaco
Tjoho, var sitter detta spjäll???
av Göran E
ETM, gasspjället, sitter under insuget framifrån sett. Ställer du dig framför bilen med öppen huv och tittar in under insuget ser du en liten låda som det går in en luftslang i underifrån. På lådan sitter ett klistermärke som det antingen står "Magnetti mannelli" (stavning?) eller BOSCH (gul etikett) på. Har du den gula från bosch är den bytt till nyare. Det är den italienska (Magnetti M) som det är problem med. Jag ska lämna in min för rengöring för att jag tycker att det är för trångt (och kallt ute) för att göra det själv.
av Jaco
Tackar för svaret (W)
av ontop
Danneman skrev:Ang. Gasspjället så byter volvo ut det på s.k : "Good Will" (Om du har tur !!) Jag fick mitt bytt på min -01 v70 2.4t 14500mil Gratis/Good will.
Bör ju du också få.
Ang växel problemet så kan det vara "stången" i växelådan som måste smörjas. Volvo har haft problem med det.
"Stången" låter lite vagt, nån som känner till det riktiga namnet? Var sitter den så kan jag kolla upp det själv.
Användarvisningsbild
av Brainy
ontop skrev:Min V70 2,4 -04 drar normalt vid acceleration från stillastående i ca 1 sek till ca 1200 rpm sedan avtar accelerationen utan påverkan från mig, jag får då kompensera med mer gas för att komma iväg med resultatet att färden blir ryckig. Felet uppstår endast på ettan men det kan bero på att jag inte kör i detta varvtalsområde på någon annan växel.

Kan det vara luftmassemätaren eller gasspjället? Kan man kolla det på något sätt? En felkod återställdes vid service nyligen av Volvo men jag fick aldrig reda på vad det var.

Har dessutom problem med att trean är svår att få i vid växling från tvåan då bilen är kall, justeringsfråga? Tips mottages tacksamt.

Tonny
Angående trean så har jag också problem där. För några veckor sedan skulle jag göra en omkörning och växlade ner på trean, men när jag tryckte på gasen så varvade motorn bara, neutralen låg i och jag misstänkte att jag inte lagt i växeln riktigt bara. Men idag när jag körde så låg växeln verkligen i och den spottade ur den. Liknande problem du har eller bara att lägga i den?

/Anders

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]