Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Info om bilen det gäller -Volvo V70 06:a.

Idag när jag skulle åka iväg var höger bakhjul låst (som om bromsen låg på, förmodligen är det också så). Provade att köra framåt och bakåt för att få det att släppa, men hjulet ville inte släppa.

Jag har också felmeddelanden- bromsassistans service + ABS + antispinn service, dessutom lyste "varningstriangeln" (ni vet säkert vad jag menar). Alla felmeddelandena "försvann" efter c:a 1minut, men felmeddelanden kanske gör så??

Visserligen har jag redan skrivit vad jag tror att det är, men om det är någon annan som har fler tips vore det bra.

Jag har varit med om ungefär samma fenomen tidigare på en Volvo 850, då var det beläggen på handbromsen som lossnat och kilat fast sig, nu tror jag inte att det är det som är problemet nu, för på förra bilen lät det något alldeles förskräckligt när hjulet snurrade, nu får jag alltså inte hjulet att rubba sig.

Så vad tror ni???
Dessvärre är det nog liknande fel.

Belägget har med största sannolikhet lossnat och kilat fast sig. Ta isär och kolla. Annars riskerar du att köra sönder klacken på spindeln och då kostar det.

Om du söker på Forumet så finns det en bra guide med bilder, för byte av handbromsbackar.
Snackade med "lilla frugan" när hon kom hem, det var nämligen hon som använt bilen sist. Hon berättade att hon tvättat bilen precis innan hon ställde ifrån sig den. Hon använde fälgrengöring (ja på fälgarna så klart) och gjorde en automattvätt.
Kanske fälgrengöringen ställt till det hela, så att beläggen fastnat mot skivan, har ju lite svårt att tänka mig att fälgtvättmedlet kan leta sig fram till handbromsbackarna.

Men det kanske är långsökt att tro att fälgtvättmedlet kan låsa fast beläggen så hårt att det inte släpper när man kör framåt (och bakåt).

Jag körde med låst hjul c:a 20 meter innan jag gav upp, och det släppte inte.
Jag drog mig till minnes att jag tyckte bromspedalen tog ovanligt långt ner, och att det pyste när jag tröck ner pedalen, vilket jag inte hört förut, handbromsspaken "reagerade" normalt när jag la ur och l handbromsen, vet inte om det indikerar något.
Heder åt "lilla frugan" som tvättar bilen.
Jag har aldrig lyckats "dressera" min kvinna till detta. :wink:

En bra start kan väl vara att ta bort hjulet för felsökning. :wink:

Titta sedan hur det ser ut med klossar och ok.
Allt har löst sig :D :lol: . Det var en kombination av tvätt och fälgtvättmedlet som "oxiderade fast" bromsbeläggen mot skivan.
Varför alla felmeddelandenen dök upp har jag ingen aning om, kanske normalt när något sådant händer, vad vet jag???

Nu har jag inte "fostrat" min fru till att tvätta bilen, det gör hon av egen fri vilja, hon, liksom jag, är intresserade av bilar, och vi vill ha våra fordon i fint skick.

Tack för svar.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]