Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Nu när två ska blir tre så är frågan vilken bil som passar bäst?

Ska jag köpa en V50N T5 eller en V70N 2.5T?

Jag vet inte riktigt vilken som skulle passa bäst.

I V50 så får man ju en lite nyare bil, men V70 är större och kanske känns bättre.

Är det samma stolar i båda bilarna?
Det borde ju vara samma stolar i en V70 som det är i S60 och dom är otroligt sköna att sitta i.

Er rekomendationer.

Kanske jag borde lägga upp samma tråd i V50N arkivet?????
av Jan-A
V50N är en rolig, men liten bil.
Jag skulle inte fundera på att köpa en liten bil då man fått barn. Man vill ju få in barnvagnen och lite mer saker ändå...
av Zane_73
Håller med Jan-A.
V50 är modernare, men jag tycker den är lite för liten.
Det är inte likadana stolar i v50/70 men jag sitter bekvämt även i en v50, men det finns inget benutrymme kvar bakom stolen (192 lång).
Tror även att andrahandsvärdet står sig bättre i en v70.

Trots detta är jag sugen på en v50 men förnuftet säger v70.........
av haxpet
Ok, det låter ju som om V70 är att föredra även om V50N är en trevlig och rolig bil.

Själv är jag ju inte långt ifrån 192cm, 189cm för att va exakt.

Hur är benutrymmet i en V70N när en såpass lång person sitter fram. Jag vet att i S60 är det inte mycket kvar.

Hur är det med kraften i dom olika maskinerna som man får till en V70?
Jag funderar ju på en V70 2.5T. Vill ju inte byta ner mej allt för mycke i kraft efter att ha kört en T5:a med chip.
av Teemu
jag är 191cm och i V70 kan en vuxen sitta bakom mig iaf. Så det är betydligt mer utrymme bakom ryggen i en V70 än i S60.
Användarvisningsbild
av Bosa
Stod också och valde mellan V50 och V70, blev V70 för min del pga att V50n är för trång. Har en hund som jag har hundbur till och precis som i V40n så är det i stort sett fullt i V50n när man ställt in buren. :)
av fn
Angående motorerna... Jag har en 2.4 T och 2.5 T är en uppgradering, +10 hk. Vridmomentet vet jag inte hur mycket extra det blev. Fördelen med lättrycksturbon (enligt mig) är att den kommer igång redan på låga varv, den är stark vid normalkörning. Vid 1800 varv har jag maxvrid. Med högtrycksturbon har man sugmotor till ca 2500 varv och sedan kommer ketchupeffekten.
Användarvisningsbild
av Brainy
Teemu skrev:jag är 191cm och i V70 kan en vuxen sitta bakom mig iaf. Så det är betydligt mer utrymme bakom ryggen i en V70 än i S60.
186cm, jag tycker det är riktigt trångt bakom i v70 då, för mig själv då när jag provsuttit. I V50in måste jag dessutom knöka mig in och sitta med fötterna pekandes i sidled (46or)

/Anders
av dali
Kroppslängden är mindre viktig än benlängden. Sitter Janne Långben framför dig blir det jobbigt, även om han "bara" är normallång.

V70 vinner om man ska släpa runt barnvagn(ar), V50 är mer en sk "livsstilskombi", det ryms golfklubbor och några backar öl men inte så mycket mer.
Användarvisningsbild
av Loner
vi gick och funderade på att skaffa en v50, men i samma veva så blev tjejen gravid, och då gick alla tankar om v50 bort.. blev en v70 direkt.

Nu när man kört lite v50 så är man glad att man inte köpte en,
Tycker den känns mycket "billigare än V70, inte lika gedigen och hållbar, för mycket pecklig plastkänsla i min smak..

/L
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]