Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke079
Har tänkt köpa en v 70 -04 (170 modellen) och undrar vad som är bra alt dåligt med dom?? :?:
Användarvisningsbild
av Mats
Har haft min i lite över ett år.
Den går jättebra och det är aldrig några problem.

Tänkte du på något speciellt?
av Teemu
någon led i framvagn (vad den nu hette), bromsar och krängningshämnare är väl iaf några kända fel. Sök lite i forumet så kommer du säkerligen hitta en hel del info. Ämnet har ju varit uppe förr.
av boeder
Henke079 skrev:Har tänkt köpa en v 70 -04 (170 modellen) och undrar vad som är bra alt dåligt med dom?? :?:
Lite tips, visserligen jag en 2.5T -04 men...

1. Om bilen har sportstolar, kolla noga sömmarna på ryggstödet mot fram dörrarna, 90% av V70 har hål eller skavt av sömmarna då man oftast "tryckt" in sig i bilen och skavt kanten mot sin rygg etc.

2. Drivaxlar fram skall vara åtgärdade, då det var stora problem med dessa 2004, du hör om de är kassa genom att när du släpper upp kopplingen så hör du ett duns ifrån framvagnen, när drivaxlarna slår sas.

3. Att garantijobbet är utfört på framvagnen, 2004 gick volvo ut med en stor kampanj att åtgärda ett stag, alla blev inkallade som hade en sådan bil men frågan är om alla genomförde den.

4. Bromsar, ett lite större problem men skeva skivor etc. Fick mina bytta på garanti 5000 mil.

5. Många tidiga 2004 har haft lite problem med bakdämpare om jag inte fattat fel.

Annars är det en bil där många tidigare barnsjukdomar blivit åtgärdade ifrån 2004 års modell.
av Sid
Gasspjället är den stora grejjen, det kostar skjortan att byta om man inte kan få de fixat på garantin. Detta gäller i stort sett alla modeller 00-02, på 03 så hade dom tydligen fixat detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
boeder skrev:
Henke079 skrev:Har tänkt köpa en v 70 -04 (170 modellen) och undrar vad som är bra alt dåligt med dom?? :?:
Lite tips, visserligen jag en 2.5T -04 men...

1. Om bilen har sportstolar, kolla noga sömmarna på ryggstödet mot fram dörrarna, 90% av V70 har hål eller skavt av sömmarna då man oftast "tryckt" in sig i bilen och skavt kanten mot sin rygg etc.

2. Drivaxlar fram skall vara åtgärdade, då det var stora problem med dessa 2004, du hör om de är kassa genom att när du släpper upp kopplingen så hör du ett duns ifrån framvagnen, när drivaxlarna slår sas.

3. Att garantijobbet är utfört på framvagnen, 2004 gick volvo ut med en stor kampanj att åtgärda ett stag, alla blev inkallade som hade en sådan bil men frågan är om alla genomförde den.

4. Bromsar, ett lite större problem men skeva skivor etc. Fick mina bytta på garanti 5000 mil.

5. Många tidiga 2004 har haft lite problem med bakdämpare om jag inte fattat fel.

Annars är det en bil där många tidigare barnsjukdomar blivit åtgärdade ifrån 2004 års modell.
dom fel du ahr haft behöver ju inte vara vanligt för modellen .
sömmar i sären är extremt ovanligt.
vad är det för fel på drivaxlarna, har inte hörtalas om det?
av boeder
Annars är det en bil där många tidigare barnsjukdomar blivit åtgärdade ifrån 2004 års modell.[/quote]

dom fel du ahr haft behöver ju inte vara vanligt för modellen .
sömmar i sären är extremt ovanligt.
vad är det för fel på drivaxlarna, har inte hörtalas om det?[/quote]

Sömmar ett stort problem, kolla på modell 2006 hur bältet går över sömmen för att du inte skall slita på summen, fråga viken service kille som helst då detta är ett stort problem speciellt på de bilar som ofta går korta sträckor där du hoppar in & ut ett par ggr. om dagen. Och där du inte smörjer in minst 1ggr/månaden för att behålla spänsten på skinnet.

Drivaxlar jättestort problem som Volvo vet om men där Kunden får hävda garanti byte, detta problem finns på tidigare trådar. Där drivaxlarna lyfts ur och "kemisk metall" "limmar" drivaxlarna som glappar = knäpper

Dessa fel vet jag ytterligare 3 st har eller har haft och min personliga service tekniker säger detsamma.
av Jan-A
Vad får man betala för en sån? Hur mycket billigare än en ny Limited Edition blir den?
av nevyn
Jag hade slitna sömmar på min gamla inredning... Men det kan väl inte vara nåt specifikt fel, så blir det väl på alla sömmar som slits på det sättet. Dvs i andra bilar också.
av Henke079
Mats skrev:Har haft min i lite över ett år.
Den går jättebra och det är aldrig några problem.

Tänkte du på något speciellt?

Nej inte direkt nåt spec. Men det brukar ju alltid finnas nån årsmodell eller en viss modell som man kanske ska undvika..
Kör just nu en t4 som jag tycker har funkat nå otroligt bra=)
Enda felet med den är att den är för liten. :???:
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]