Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo v70 2,4 2007

Problem: Jag vill att något av bilens två 12-volt uttag ska ge ström trots att tändningen är frånslagen.

Anledning: Har köpt Kensington Liquid Aux för iPod. Denna laddar iPoden under färd men om bilen står över natten så har iPoden laddats ur. Jag misstänker att det beror på att Liquid Aux kabeln, som ansluter till dock-kontakten, gör att iPoden tror att den hela tiden får ström och därför aldrig går i viloläge. När jag startar bilen igen på morgonen är iPoden helt urladdad och jag måste vänta flera minuter före den åter går att starta. Hade den haft ström hela tiden hade jag bara behövt trycka på en knapp så hade iPoden fortsatt där den pausat senast.

Övrigt: Tyvärr saknar jag 12-volts uttag i bagageutrymmet. Detta skulle annars alltid ha haft ström oavsett tändning eller ej (enligt Volvos manual).

Fråga: Går det att enkelt (kan en del el för husbehov, men inget om bil-el) installera ett 12-volts uttag i bagageutrymmet. Är det alltså fördraget kablage? Alternativt: går det att (någorlunda enkelt) göra om ett av bilens 12-volt uttag så att det alltid är strömförande? Jag tänker sätta en strömvakt som kontrollerar att iPoden inte tömmer batteriet mellan uttag och iPod (även om det får ses som osannolikt att den skulle göra det).

Tacksam för all hjälp!
Måste du ta ström till adaptern från just ett cigguttag då? Normalt är ju att man sätter adaptern bakom eller under stereon och tar ström därifrån, utan att blanda in cigguttagen.
Den tjocka röda kabeln till stereon är plus, men jag minns inte om den är konstant eller ej. Därifrån kan du ta ström om den nu är konstant.
Tack för tipsen. Skulle helst slippa pröva mig fram genom att "köpa lite kablar..." och att demontera panelen för att komma åt stereon låter också lite meckigt. Har 2 småbarn och extremt ont om tid :wink: så ju enklare lösning desto bättre.

Att beställa kit och montera uttag bak lät som en bra idé. (Spelar ingen roll om det kostar en slant.) Tyvärr funkade inte länkarna på sidan så jag blev inte så mycket klokare.

Någon som vet hur det fördragna kontaktstycket ser ut? Skulle nästan vara ännu bättre att bara kunna skarva plus och minus direkt och dra en skarvsladd fram till under förarstolen där jag har allt nu. Uttaget sitter ändå bara i vägen bak.

Hur vet jag vad som är plus och minus och är det något annat man bör tänka på? (Eller är detta en dum idé?)
Det är ju inte enklare att dra en skarvsladd till förarstolen än att sätta uttaget fram direkt. Stereon demonterar du på en kvart utan vana, det är inte alls svårt. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att den tjocka röda är konstant strömmatad, stereon har ju någon matning även med tändningen av.
Cigguttag finns på Volvo men är dyra, finns även på Teknikmagasinet, Clas Ohlson, Kjell & Co, Jula m.fl.

Jag hade använt en strömtjuv eller lött på en kabel på den röda, dragit minusen till cigguttaget som sitter där (det är ändå löst när du har borta stereon), gjort ett 27 mm hål i valfri plastpanel och satt det nya uttaget där.

Du svarade dock aldrig på hur adaptern fungerar. Kan du inte konstantmata adaptern direkt utan ciggkabel och sen bara dra upp en ipodkontakt nånstans? Det är ju enklare och snyggare.

Var bor du förresten?
Tack för all hjälp, fantastiskt forum.

Ja, kanske ska ge mig på att installera ett extra uttag fram trots allt. Jag köper alltså ett uttag på Clas Ohlson + några meter kabel. Ansluter plus till röda kabeln via en "strömtjuv" (någon form av klammer antar jag?) och i andra änden på kontakten till pluspoolen. Minus drar jag från kontakten och drar till befintligt minus på nuvarande 12-volt uttag fram. Är det korrekt?

Någon som vet en bra sida med instruktioner om hur man installerar nya 12-volt uttag? Och vad händer om man gud förbjude skullr blanda ihop plus och minus och koppla fel?

Bifogar länk till adaptern, har ingen större lust att bryta isär den för att direktkoppla :lol: :
http://store.apple.com/se/product/TR824LL/A
Jag är ledsen...men jag måste höja ett varningens finger här...

På dina frågor, frankeman90, och sättet du ställer dem på så anar jag att du kanske inte har så jättebra koll på vad du ger dig in på. Just elsystemen i moderna bilar är otroligt känsliga och gör man fel i ena ändan så kan de få katastrofala följder i den andra. Du kan slå ut datorboxar, styrsystem och en mängd exotiska komponenter som inte ens är i närheten av ditt 12 V-uttag. Ett överslag någonstans kan ge fel som är extremt svåra att hitta vilket kan innebära mycket stora kostnader i felsökning och reparation. I värsta fall kan man orsaka brand i bilen.

Jag vill inte skrämma upp dig, men just elsystemet är otroligt komplext och inte alltid helt logiskt ens för den som är van att skruva själv. Ett bra exempel är ju att om man kopplar ur ECC:n utan att ha brutit strömmen i bilen så får man varning för krockkuddarna!

Det du vill göra är inte svårt men man måste ha koll på vad man gör, ta det lugnt och metodiskt och vara mycket noggrann.

Mvh
/Fred
Gör man rätt är det ju ingen fara men det gäller isåfall att följa instruktionerna till punkt och pricka. Sen är det lite skrämskott att allt går sönder om man gör fel, överlägset mest troligt är att det går en säkring. Ang ECC:n så sitter det en styrenhet till SRS-en (krockkuddarna) där så det är inte så konstigt att man får felmeddelande när ECC:n kopplas bort.

Ska skriva en liten guide så får du själv avgöra om du tror att du klarar av det.
Du har självklart rätt Tartryffel, som jag skriver: att göra det TS vill göra är inte svårt, men man måste veta vad man gör...och skriver jag ingenstans att allt går sönder om man gör fel. Jag "höjer ett varningens finger" eftersom jag tycker mig kunna uttyda att TS inte har 100-koll på vad som ska göras. Om man inte ens vet vad som kan hända om man skiftar (+) och (-) så är risken väldigt stor att man råkar göra något som kan ge svåra konsekvenser.

Ibland läser man inlägg från entusiastiska bilägare som vill göra något i sin bil och fått problem. När de sen förklarar var de gjort så inser man att det gått fort, utan efterforskningar och gärna med lite speciallösningar (ofta med erfarenheter från äldre bilar) vilket lett till att den lilla grej de skulle fixa nu växt till stora, dyra, problem. Nyligen var det någon som skulle fixa något med ECC:n och drog på sig SRS-varning samtidigt som han förstörde sin HU...det gick för fort och han hade ingen aning om att man inte bara kan riva isär saker som man kunde på gamla bilar.

Entusiasm och snabba antaganden är förödande när man river i komplexa system. Devisen "Assumption is the mother of all fuck ups" är något jag lever efter! :D

Det jag skrev om ECC och krockkuddevarningen var ett exempel på att logiken inte är helt självklar. Om du anser att det är logiskt att en styrenhet till krockkuddarna sitter i samma krets som luftkonditioneringen så har vi olika logik du och jag! :D

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]