Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
Hejsan!
Nån som råkat ut för felmeddelande som lyder ungefär:
Bromsfel - Stanna omedelbart .
Bilen är en V70N -01 2.4
Har fått meddelandet 2 ggr i samma svängande nedförsbacke vid regnigt väder båda gångerna. Men när jag sedan stannat vid väjningsplikten i slutet av backen och väntar 2 sekunder så slocknar varningslampan och felmeddelandet försvinner.
Har kollat lite på nätet och det verkar som volvo har haft en del strul med ABS-modulerna.... alternativt givarna. Än så länge är det ingen panik eftersom felmeddelandet försvinner... men det kanske blir värre med tiden.
Tacksam för svar! :roll:

/Marcus
av andezon
Du måste kolla felkoder!!! annars är denna fråga omöjlig att svara på...

Visst kan det vara bcm:et som är sönder och det är inte helt ovanligt på dessa gamla bilar, men man kan inte säga något förren man hjar läst felkoder
av Walle
Nåja! Jag bytte bromsbelägg fram... vilket resulterade i att vätskenivån bromsvätskebehållaren ökade lite ;) Beläggen va ganska så slitna. Jag hade tänkt byta dom ändå.... och sedan dess har jag inte fått några felmeddelanden. Förmodligen va bomsvätskenivån för låg när det krängde i slutande kurvor.
Angående felkoder ... har funderat på att bygga mig ett eget OBDII interface ... måste först hitta ett fungerande och beprövat el-schema på nätet... samt få tid att löda ihop grejerna. Sen ska det läsas felkoder.
av andezon
Är det för låg bromsvätskenivå ska bilen varna för detta och då lyder felmeddelandet : bromsvätskenivå låg...
av Walle
hmm, märkligt!
Jaja, felet har iaf. inte uppkommit igen. Jag hoppas det löste sig iaf. Annars lär jag väl märka det snart !

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]