Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
En kort fråga till de som vet, imorse åkte jag till jobbet som vanligt men det var väl något kallare än det brukar vara så när jag skall spola rutan har båda munstyckena fryst. Är inte de eluppvärmda? Jag har tillräckligt med sprit i vattnet...trodde jag i alla fall eftersom jag kör med Shells färdigblandade. :shock:
Användarvisningsbild
av Loner
Nä dom är inte eluppvärmda, utan bara "dåligt" isolerade så motors värme värmer upp dessa.

Intressant detta, inte första gången jag ser någon fråga om dom inte är eluppvärmda.
Jag som bor i mellan norrland, där vi både har snö och kallt på vintern, har än så länge (blir 34 i år) aldrig varit med om att spolarmunstycken fryser på mina bilar.

/L
av NCR
Loner skrev:Nä dom är inte eluppvärmda, utan bara "dåligt" isolerade så motors värme värmer upp dessa.

Intressant detta, inte första gången jag ser någon fråga om dom inte är eluppvärmda.
Jag som bor i mellan norrland, där vi både har snö och kallt på vintern, har än så länge (blir 34 i år) aldrig varit med om att spolarmunstycken fryser på mina bilar.

/L
Udda!

På samtliga andra bilar jag har haft, SAAB, Vw, SEAT, BMW osv har haft eluppvärmning och jag har aldrig haft problem med dem (med färdigblandad vätska alltså) så jag blev riktigt förvånad nu när jag hör att Volvo, premiummärket, Ford PAG´s stolthet inte orkar lägga in en sån här billig och effektiv lösning i sina halvmiljonkronors bilar. :)
av haxpet
Jag tänker inte stida emot vad dusäger, men jag har mycket svårt att tro att det är eluppvärmda spolarmunstycken på någon av dom andra bilarna som du har haft.

Men det är du som har haft dom så jag ska inte strida emot. Men jag har aldrig själv sett en bil av något av dom märkena som har eluppvärmda spolarmunstycken.

Men med rätt blandning så ska det inte behövas någon uppvärmning.
Användarvisningsbild
av Loner
Det finns bilar som har det, bla mercedes, vw osv.

Men varför skall man ha det, fryser det i munstyckena lär det ju frysa i slangar och annat när det är -18 grader t.ex. Då kvittar det ju om munstyckena är upptinade.

Nä, bättre att se till att ha rätt blandning i spolarbehållaren, jag jag antar att det är så Volvo tänkt.

/L
av NCR
Loner skrev: Nä, bättre att se till att ha rätt blandning i spolarbehållaren, jag jag antar att det är så Volvo tänkt.

/L
Jag trodde det räckte med att köra med den färdigblandade från Shell som enl flaskan skall hålla till -18.

Sen har alla de bilarna jag nämnde haft eluppvärmda munstycken så det finns ingen anledning att tvivla på det. Varsågod och ring berörda tillverkare och kolla på en SAAB 9-3 Sport -99, en SEAT Leon -04 samt en BMW 523i -00 och hör efter.
av Teemu
du kan inte ha fått något upptinat snö eller så som lagt sig på munstycket och sedn frusit? Tänkte att den vätskan är ju inte blandad...
av NCR
Teemu skrev:du kan inte ha fått något upptinat snö eller så som lagt sig på munstycket och sedn frusit? Tänkte att den vätskan är ju inte blandad...
Vetesjutton.

Får väl vänta till våren annars... :D
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
Teemu skrev:du kan inte ha fått något upptinat snö eller så som lagt sig på munstycket och sedn frusit? Tänkte att den vätskan är ju inte blandad...
Vetesjutton.

Får väl vänta till våren annars... :D
Det där brukar bero på utformningen och placeringen av spolarmunstyckena. På min 343a så sitter de i ventilationsgallret på motorhuven och det är som gjort för att snön ska lägga sig på, runtom och i och sedan frysa. Har aldrig varit med om detta på v40 eller v70 och i 343an sker det konstant trots samma blandning på spolarvätskan.

Räckte f.ö inte att köra 343an 17mil för att de skulle tina så värmeuppledningen där är nog rätt kass. Tur man ändå inte använder den på långfärderna :lol:

Loner: Hej granne, jag bor också i norrland :wink:

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]