Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofakuling
Kan ngn spekulera i detta: har en XC90 t6 -03 ca 9 t mil. För ett tag sen bytte jag turboregl. ventil (magnetventil) för att den gick ojämt vid acc. Den gick efter det bra men efter en tid började turbon "vissla" redan vid låga varvtal. Det visade sig vara ett spräckt turbogrenrör (det stora ovanpå motorn) samt en slang som släpp fr förgr.dosan vid magnetventilen. Efter det började ett annat missljud som lät som en fläktmotor som håller på att skära. Verkstan trodde på trasig packning till en av cylinderinsugen och tog isär allt. Tydligen (jag är inte bra på detta så sorry för felaktiga spec) fanns det i botten nära vevhusvent en oljefålla med en backventil till turbon som stängs när det blir undertryck, vid denna har någon monterat in en t-koppling som hade lossnat, verkstan tog helt enkelt bort den och satte ihop det enl handboken och ljudet är borta. Alla tre felen hade alltså med turbon att göra. Har inte märkt nån större skillnad kraftmässigt oavsett fel. Nån som vet vad detta t-rör gjorde där, har nån försökt trimma eller är det bara nån som klantat sig? Tacksam för svar.
av Andis
låter ju onekligen som någon som försökt sig på den klassiska trimningen man gjorde på 940 turbo en t kopling och lagom lång slang så den ladda 1-1,2 bar, då gick ju 940 turbo fantastiskt bra för bara några kronors kostnad. Har aldrig kört en så trevlig 940 som den där det trimmet var gjort på den passerade riktigt lätt 200 knuttar.

Vi får väll se om någon mer här har en bättre gissning än min.

Mvh
Andis
av jofakuling
Ok, låter troligt, fast inte så roligt om man säger så. Köpte bilen beg i tron om att den endast gått som leasingbil endast 7,7 t mil... nån måste ha haft den privat emellan då. Har visserligen fixat till detta nu men vet ju inte hur mycket stryk övriga delar i turbopaket o motor fått. Tack för spekulering.
av Andis
jofakuling skrev:Ok, låter troligt, fast inte så roligt om man säger så. Köpte bilen beg i tron om att den endast gått som leasingbil endast 7,7 t mil... nån måste ha haft den privat emellan då. Har visserligen fixat till detta nu men vet ju inte hur mycket stryk övriga delar i turbopaket o motor fått. Tack för spekulering.
Låter ju som det inte gjorde till eller från, så har nog klarat sig utan några skador. Ett extra oljebyte imellan normalla service intervallen skadar ju inte om du vill vara lite extra snäll mot motorn och rensa rent den lite extra.

Går den tyst och fint i motorn och inte tar allt för mycket olja så är den nog helt i form. Nån liter olja på 1000 mil tycker jag inte är något att ora sig för. Börjar det ta mer än 2 liter olja på 1000 mil i svensk normal körning, kan man misstänka lite problem med turbo agregat. Men kör du nere i Tyskland och pressar den hårt kan den ta mer olja utan att det är något fel.

Mvh
Andis

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]