Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrfog
Hej

Har lite trubbel med min gamla polisbil. Hade över den på Gotland förra veckan för lite bilsemester. Inte nog med att den blev skitig och att en utflykt slutade med bärgare pga trasig spännrulle till multiremmen har den nu börjat gå ryckigt. Den är orkeslös och ligger och pendlar i gasen. Den var lite trött på vägen hem från semestern och det kändes ungefär som att automatlådan hade problem att välja växel, dock reagerade den ganska bra på gaspådrag. Jag ställde upp bilen för en ordentlig tvätt/uppfräshning idag och tänkte för mej själv att det kanske var smart att koppla loss batteriet en stund (20min) för att reseta datorn och kanske få bakdörrarnas centrallås att fungera (annan historia). Gjorde detta och när ovan nämd tid gått koppla jag ihop batteriet igen och startade bilen. Ganska omgående börjar bilen gå ryckigt som bara den och varvtalet hoppar upp och ner. Växellådan vet inte riktigt vad den ska göra så den går lite fram och tillbaka den med (tror jag). Det var fantastiskt varmt idag, men efter att bilen stått och svalnat i kvällskylan körde jag en sväng till och då verkar felet mindre kännbart, dock ej borta. Vad f-n beror detta på? Jag har ingen OBD-enhet så jag kan inte läsa felkoder och jag har inte fått något felmeddelande i displayen. Snälla hjälp mej!

~~~~
V70 2,5T -04 Automat 210hp "Civilsnuten"
av chrfog
Tillägg
Jag körde precis en sväng med bilen (kallt ute) och felet känns fortfarande. Märks inte alls när man gasar upp snabbt och turbon verkligen används, men om jag sakta gasar upp så börjar den rycka när varvtalet kommer upp i 2000. Ryckte inte alls när jag kommit upp i rätt hastighet vilket den gjorde tidigare idag.

Kan även tillägga att bilen skriker ganska ordentligt när man startar den. Ifall det skulle ha nåt med saken att göra. Kanske är nåt helt annat.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]