Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvokunniga!

Kom precis tillbaka från en kort sväng på motorvägen och skulle be om era synpunkter om min ny erfarenhet med bilen. Jag ska börja med att bilen är en s80 på 170hk med AW5 automatlåda från 2000 vilken har nyligen passerat 16300mil. Sörvisen är gjord för ett par veckor sen, precis efter bilen blev godkänd på besiktning med blanka papper.

Nu till det konstiga: Vid hastigheter mellan 120 och 130 km/h när man byter fil eller när man följer vägens krökar, (med små rattutslag alltså) så uppkommer lite irriterande vibrationer i ratten och de försvinner så fort jag kör rakt fram.

Däcken är inte de bästa, men ändå godkända (2.5-3 mm kvar), och det sitter volvo original 15" alufälgar. Har låsbultar från biltema (kanske inte lika tunga som originala - ursprung till obalans?), lufttrycket är rätt på alla däck och jag har nyligen spänt samtliga bultar.

Tacksam för råd och tips
mvh,
P.M.
Kontrollera också att däcken inte har några ojämnheter som bubblor t.ex. eller främmande föremål i slitbanan.

Kan också vara relaterat till en drivaxel.

Mvh GK
labodanda skrev:Tack för tipsen s60performance. Jag minns inget smäll eller dylikt som fälgarna har fått sig. Troligtvis har det kommit efter jag bytte till sommardäck. Det är en bra ide att ge ett försök till fyrhjulsinställningen som du nämner.
Har du rotationsriktning på däcken? OM inte och du kanske inte märkt upp fälgarna kan det vara så att ett eller båda framhjulen tidigare rullat åt andra hållet det kan ge upphov till små konstigheter ibland.
Ursäkta sena svaret Kojje. Nej, har ingen rotationsriktning på dem, men jag tror att vad du skriver kan stämma. Jag är helt hundra på att åtminstone ena framhjulet var tidigare monterat på bakaxeln (förra sommaren, märks från ett tydligt kännetecken). I år monterade jag det bättre paret fram och de mindre bra på bakaxeln.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]