Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

Har möjlighet att serva bilen billigt hos en bekant (väldigt ambitiös man). Så frågan är, hur mycket sämre kan andrahandsvärde bli om man inte servar bilen hos märkesverkstad?

Bil: S60 2,4t -03 6500 mil.
av NCR
Pam skrev:Hej!

Har möjlighet att serva bilen billigt hos en bekant (väldigt ambitiös man). Så frågan är, hur mycket sämre kan andrahandsvärde bli om man inte servar bilen hos märkesverkstad?

Bil: S60 2,4t -03 6500 mil.
Skulle du själv köpa en begagnad bil som en "kunnig kompis till säljaren" hade gjort service på?

Jag hade det inte....
av Teemu
jag hade nog kunnat köpa en sådan bil med tanke på det fusk/slarv jag erfarit på märkesverkstad det sista året. Vad är den där stämpeln värd om dom slarvat/fuskat iaf? Inte det minsta för min del iaf. Tycker att man skall nog dokumentera större grejer som tex kamremsbyte. Men om man byter olja, filter mm själv och sparar kvittona. Enkelt att kolla på tex http://www.bilia.se vad som skall göras vid varje service och sedan kan man ju alltid göra det själv och spara många kronor.
av NCR
Teemu skrev:jag hade nog kunnat köpa en sådan bil med tanke på det fusk/slarv jag erfarit på märkesverkstad det sista året.
Just dina personliga erfarenheter behöver ju inte nödvändigtvis spegla vad allmänheten anser om att fuska med service på en såpass ny bil. Det säger ju dessutom mycket om ägaren och hur denne har tagit hand om bilen. Vad är mer insnålat på? Riktigt billig olja kanske? Kamrem från Mirco?

Ja du förstår kanske...

Men naturligtvis, alla resonerar inte som mig heller.
av Teemu
Förstår vad du menar, men olja filter mm är ju enkelt specat med kvitton på vad det är. Sedan skulle jag nog fortfarande låta verkstad göra kamrems bytet då jag inte har kunskaperna till detta. Men som sagt alla tycker vi inte likadant. Anser dock att om man har kunskapen kan man göra servicen minst lika bra som dom på märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
av ufriman
Håller klart med Teemu man kan visst klara de vanliga små servicen själv. Inte fasen lämnar man in bilen för att byta en lampa eller? Det finns ju personer i detta forum som monterar dragkrok, motorvärmare etc som är betydligt svårare än en enkel service. Det syns ju klart på bilen om den inte är välvårdad i en M-test. och då borde inte priset falla nämnvärt. Men vissa köpare är godtrogna och gillar stämplar och i och med det så blir köparna färre och priset med det.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu orkar jag inte tjafsa i denna tråd också, men måsta bara säga att om man byter dom ditaljer som ingår i en service & sen lämnar bort bilen för kamremsbyte m.m.

då har bilen fåt alla ditaljer bytta på rätt intervall & rätt sätt, men själva bilen är ju helt oservad.
det är ju inte diteljbytena som är servicen !
av Frigge
En bil som inte är servad enl serviceboken o enl Volvos anvisningar med rätt olja osv skulle jag ALDRIG köpa. Serviceboken är nr 1 att kolla vid köp av bil. Att göra servicen på Auktoriserad märkesverkstad innebär ju också att bilen får eventuella kampanjer gjorda, vilket man missar annars.

Nästa viktiga sak är ju också att man kan GLÖMMA maskinskadeförsäkringen om oturen skulle vara framme med ett motorras el dylikt. Försäkringen ersätter inte en krona
om bilens servicebok inte är stämplad av godkänd verkstad och kvitton finns.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
Teemu skrev:jag hade nog kunnat köpa en sådan bil med tanke på det fusk/slarv jag erfarit på märkesverkstad det sista året.
Just dina personliga erfarenheter behöver ju inte nödvändigtvis spegla vad allmänheten anser om att fuska med service på en såpass ny bil. Det säger ju dessutom mycket om ägaren och hur denne har tagit hand om bilen. Vad är mer insnålat på? Riktigt billig olja kanske? Kamrem från Mirco?

Ja du förstår kanske...

Men naturligtvis, alla resonerar inte som mig heller.

Säger inte ett skvatt om ägaren om han gått till bilia o servat eller inte.
Bara för att du har volvo stämpel tror du att det är bäst så
Du kan få ett 10 tal volvo stämplar av mig om du vill gör servicen själv stämpla o sälj bilen.
Den som köper bilen efter dig vet ion om detta.

Min personliga bil som jag har nu har jag bara haft hos volvo, 1 gång då men du förstår, Dom bilarna vi har på företaget har vi servat hos den lokala mekanikern, bilarna går lika bra för det, precis samma service har gjort.
Så jag tycker det är att ta i med att säga att det säger mkt om ägaren.
Bryr man sig om bilen så bryman sig o då gör man servicen ialla fall.
av Teemu
CarMan skrev:nu orkar jag inte tjafsa i denna tråd också, men måsta bara säga att om man byter dom ditaljer som ingår i en service & sen lämnar bort bilen för kamremsbyte m.m.

då har bilen fåt alla ditaljer bytta på rätt intervall & rätt sätt, men själva bilen är ju helt oservad.
det är ju inte diteljbytena som är servicen !
givetvis skall man kolla lufttryck, lampor och signalhorn med. :-)))))
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]