Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett irriterande oljud från mittkonsolen ,nånstans framför radion. Det låter "drrrrt" varje gång jag startar. Det är en V70N 2,5T -03. Verkar som det låter längre för varje gång. Håller nåt på att gå sönder? I så fall vad ?

/Kent

Förtydligade topic
Loner
Användarvisningsbild
av _Rick_
kanske är fläkten till ECCn. sitter en liten fläkt i panelen som suger in luft via en tempsensor. De brukar damma igen.
av jeepster
Går den fläkten bara strax efter start ? Ljudet återkommer inte mer ,oavsett hur långt jag kör. Är den svår att komma åt utifrån ? Jag har aldrig haft mittkonsollen nere på en sådan.

/Kent
Användarvisningsbild
av CarMan
är det hårt metalliskt eller mer tyst plast sor surrar/skaver, räknar varv?
beskriv mer.

ecc fläkten startar nog redan när du öppnar dörren.
av Steff 99
Detta ljud har kommit på min V70 2,5 T -04 också...var inne på verkstad för två veckor sedan..mekanikern påstod att det kom från servopumpen till bromsarna!!!????
av jeepster
Jag tycker att ljudet kan beskrivas som metalliskt. Har lagt märke till att om jag bara lämnar bilen en kvart eller mindre så kommer det inte.
Tycker det låter konstigt om servopumpen till bromsarna kan låta därifrån.............eller var sitter den??

/Kent
av Frigge
Kan vara en av ecc spjällmotorerna som låter. Dom gör vissa rörelser när systemet går igång. Detta har oftast inget med funktionen att göra utan dom låter bara illa. Dock är det ju "fel" på den om det låter.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Kan vara en av ecc spjällmotorerna som låter. Dom gör vissa rörelser när systemet går igång. Detta har oftast inget med funktionen att göra utan dom låter bara illa. Dock är det ju "fel" på den om det låter.

/Fredrik
Ja det är så han menar förstås.
låter ljudet hala tiden eller bara 2-3 sek?
lite hakande ljud från spjälmotorn kan låta neä man startar bilen, då motorn då behöver göra ett större slag.
du frå fram ljudet genom att manuelt trycka på knapparna som bestämmer vaar luften ska komma.
ett vist ljud är normalt, men är det för högt så kan du byta spjälmotorn.
av jeepster
Kan inte få fram ljudet med hjälp av reglagen. Man kan slå på tändningen och det hörs ingenting ,inte förräns ett par sek efter motorn har startat kommer det "drrrrrrrrrt" Verkar låta längre ju kallare bilen är.

/Kent
av Tach
Min har också ett metalliskt ljud, men bara vid start på morgonen.
Låter ett par sekunder cirka 2-3 ggr, sen är det borta.

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]