Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
Är i sommarstugan med bilen, frun, ungarna, byggprojekt och hela baletten. Så börjar det smälla från vänster fram, fjäderben på V70:in, -01, 18000 mil.
Jag tror att det kan vara fjäderfästet (gummit) upptill, stötdämparmuttern på vänstersidan sticker upp några mm längre än på högersidan. Någon som vet om det är ett vanligt/troligt fel? En annan tanke är att det kan vara fjäderbrott längst upp på fjädern, men min erfarenhet säger att det är nertill de brukar smälla av.
En annan fundering: Går det att bedöma skicket på fjäderbenslagret (alltså metallfästet/lagringen) uppifrån? Jag tycker att det verkar helt ok när jag gungar i bilen och vrider hjulen (det är alltså detta+att stötdämparmuttern tittar upp lite mer som jag baserar teorin att det är gummifästet som är dåligt).
Tanken är att jag ska beställa delar och göra en snabbrep ute på gräsmattan...
Användarvisningsbild
av isak
det blir så där när hylsan släpper i vulkningen. stötdämparen lever sitt eget liv o låter f-n. inget akut för dig.
isak
Nu har jag skruvat lite när barnen somnat... och det visade sig vara mindre allvarligt, det var stabstaget! Det kan tydligen smälla nåt rent förfärligt... plastbussningen invändigt måste ha splittrats, kulan höll på att falla ut.
Jag provkörde bilen utan stabstag för att kolla om oljudet försvunnit, och för nyfikna kan jag berätta att en V70 utan krängningshämmare fram är värre än ett skepp i storm. Så, jag fick skruva tillbaka staget som satt där och klapprar vidare genom sommarnatten...
Sen har jag ju upptäckt att jag har ett dåligt fjäderfäste, men det hamnade plötsligt mycket längre ner på prioriteringslistan...

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]