Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rick
Har undersökt alla fyra hjulen på min XC70 04 9500mil, och ALLA fyra är kass :-(
Frågan är ju vilken beräknad livslängd det är på dessa s.k lager? Nästa bil blir ju inte en Volvo i varje fall, kanske en BMW X3...

Vänster fram stort glapp+ oljud... (verkar bytt innan)
Höger fram litet glapp+ oljud... (verkar bytt innan)
Vänster bak litet glapp+ dovt muller...
Höger bak stort glapp + oljud...
Dessa lager har gett upp sedan jag satte på sommardäcken inom 200 mil + lite "inspirerad grusvägskörning"...
Tål inte dessa bilar att köras lite "tufft" med?

Ta alltid med en garagedomkraft och hissa upp hjulen och kolla vid köp av en FWD Volvo...
Blir ju till att byta alla fyra, men det blir bilbyte till våren!

Någon som har koll på om det är farligt att köra med glapp och oljud i lagren?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Rick skrev:Har undersökt alla fyra hjulen på min XC70 04 9500mil, och ALLA fyra är kass :-(
Frågan är ju vilken beräknad livslängd det är på dessa s.k lager? Nästa bil blir ju inte en Volvo i varje fall, kanske en BMW X3...

Dessa lager har gett upp sedan jag satte på sommardäcken inom 200 mil + lite "inspirerad grusvägskörning"...

Ta alltid med en garagedomkraft och hissa upp hjulen och kolla vid köp av en FWD Volvo...

Det är inte bra att köra med dåliga hjullager, det kan göra att reparationerna kan bli onödigt dyra när bilen till slut inte är körbar, tro mig jag vet av egen erfarenhet. Men av skadan blir man vis säger man ju.

Sen är det nog så att bilar avsedda för dagligt bruk inte är konstruerade för "inspirerad" körning på dåliga vägar, jag tror inte en BMW klarar det bättre under dom förutsättningarna. Vill du "raca" med din bil så får du nog bygga om lite grann om det skall hålla bättre.

Mvh GK
av Tartryffel
gnestakalle skrev:
Rick skrev:Har undersökt alla fyra hjulen på min XC70 04 9500mil, och ALLA fyra är kass :-(

Det är inte bra att köra med dåliga hjullager, det kan göra att reparationerna kan bli onödigt dyra när bilen till slut inte är körbar, tro mig jag vet av egen erfarenhet. Men av skadan blir man vis säger man ju.

Sen är det nog så att bilar avsedda för dagligt bruk inte är konstruerade för "inspirerad" körning på dåliga vägar, jag tror inte en BMW klarar det bättre under dom förutsättningarna. Vill du "raca" med din bil så får du nog bygga om lite grann om det skall hålla bättre.

Mvh GK
Vad är det som kan gå sönder om man kör med dåliga hjullager?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sätena för lagerbanor t.ex.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gandalfi skrev:En fråga till, hur kontrollerar man hjullager?

Hissar upp bilen så att hjulen går fria sedan finns 2 sätt. Det traditionella är att man tar tag med en hand ovanpå hjulet och en hand under hjulet och vickar, glappar det så har man troligen ett glappt hjullager. Det andra sättet är att snurra på hjulet och lyssnar efter missljud från lagren, på nyare bilar gäller främst den senare metoden eftersom dom har lite annorlunda konstruerade lager. Jag vet dock inte någon speciell gräns för när de nyare lagren kom. Det bästa är att använda bägge metoderna.

Mvh GK
av bossehbg
köp gärna en bmw så blir du lycklig när termostat huset i plast spricker = topp renovering för typ 20000 +
eller när den börjar tömma batteriet kostar typ 6000
ska jag fortsätta eller du förstår
ingen bil e felfri
till en del bilar finns det bra forum till som hjäper en att fixa en hel del fel andra har inte den turen
av Rick
bossehbg skrev:köp gärna en bmw så blir du lycklig när termostat huset i plast spricker = topp renovering för typ 20000 +
eller när den börjar tömma batteriet kostar typ 6000
ska jag fortsätta eller du förstår
ingen bil e felfri
till en del bilar finns det bra forum till som hjäper en att fixa en hel del fel andra har inte den turen
Ja är väl bara till att acceptera att alla nyare bilar har väl sina "problem", bara till att inse att nyare modeller inte är som min 945T+ med 41000 mil på mätaren... tyvärr...

Volvo har ju bra forum att få hjälp i och så finns ju Vadis ;-)
Får beställa nya lager runt om innan något skär... fick ju åtminstone ut 9500 mil på dom gamla ;-)

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]