Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deroferallt
Hej.
Letade lite på forumet, men kunde inte hitta nått som hjälpte mig.

Har för ca 3månader inhandlat en Volvo s60 T5 automat 05a.
Nu på sista tiden har automatlådan blivit lite skum.

Ett par gånger under varje körning så känns det som den tappar/frikopplar 1 - 3 sekunder mellan mestadels 1an o 2ans växel.
Eller att vid gaspådrag från stillastående går från 1ans växel, till 2an, sen frikopplar den & går tillbax till 1an för att sekunden senare upp på 2an.

Oftast i korsningar vid acceleration.

I övrigt fungerar den hur bra som helst, gjort en felsökning på den med dator, men inga fel hittades.

Nån som kan ha nån ide?
av Kojje
Vet inte hur långt din bil gått men byte av olja i automatlådan samt en uppdatering till senaste programvaran kan mycket väl lösa problemet eftersom det inte finns någon felkod.
av deroferallt
Den har rullat prexis 13000 mil nu

Mjukvaran är väl inte uppdaterad så vitt jag vet.
Men jag fick med en PPC enhet från BSR. som man borde kunna uppdatera med.

Och oljebyte har jag blivit rekomenderad att inte göra, pga av att man kan förvärra problemet.
Är det sant?
av Gandalfi
deroferallt skrev:Den har rullat prexis 13000 mil nu

Och oljebyte har jag blivit rekommenderad att inte göra, pga av att man kan förvärra problemet.
Är det sant?
Du ska absolut byta växellådsolja, det är inte någon evighetsolja. T5=hårt körd? Kanske, kanske inte, men med så många pållar under huven så inbjuder den till gaskalas. Det må va hänt, men oljan tar ju så klart stryk, och precis som allting annat så utvecklas ju även oljorna. Så är bilen en 2003-2004 eller där omkring så har du en olja som är sex sju år gammal.......det säger väl allt?
Jag har bytt olja i min låda och uppdaterat programvaran vilket tar bort dödläget från det att man lägger i D trampar på gasen tills hjulen driver. Neutralkontrollen vill jag minnas att det heter, kan ha fel där.

Men jag märkte en riktigt märkbar skillnad på min låda efter dessa ingrepp, så jag kan bara i allra högsta grad rekommendera dig att göra detta. Frågan har varit uppe på detta forum ett antal gånger och 9 av 10 har bytt och är utomordentligt nöjda.
av Kojje
deroferallt skrev:Den har rullat prexis 13000 mil nu

Och oljebyte har jag blivit rekomenderad att inte göra, pga av att man kan förvärra problemet.
Är det sant?
Det tror jag knappast volvo rekomenderar oljebyte på 8.000mils intervall andra bla.Autotech säger 5.000mil detta vid normal körning ta en titt på hur oljan ser ut och luktar den skall vara mer röd än svart och inte lukta bränt stickan till automatlådeoljan kan vara lite klurig att hitta står du framför bilen och tittar i motorrummet finns den i framkant av motorn till höger långt ner under lite slangar mm. tittar man lite från sidan brukar man dock se den.
Ligger det programvara på PPC:n kan det ju vara värt att testa men den kan ju vara gammal den också har du någon BSR återförsäljare i närheten kan du ju ta kontakt med dom annars är det nog volvo som har den senaste programvaran.
Användarvisningsbild
av hakank
Sök på "b4 lock" i forumet. Låter som om att det kan vara problemet.

/Håkan
av Andis
Att byta oljan skulle förstöra lådan förstår jag inte var det rycket kommit ifrån?

Byte i min 3 gånger efter varan med rätt kort körning imellan, och det är en helt ny automat nu, växlar snabbare, samt med mer bet i inkoplingarna inte alls så slirig vid växling som innan. Samt hade också frikoplingar vid växling men inte så långa som 3 sekunder, dom är helt borta efter oljebyte nr 2 och efter 3 vart det markant bättre bet i växlingarn.

Så byt olja och se även tipset om b4 lock

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av hakank
Kan fylla på. När jag hade problemet första gången med min förra bil så bytte jag hela bilen. S60 2.4 170hk modellen, Vad jag kom fram till då var att det met sannolika var B4 locket. Min nybegangnade bil blev en S60 2.5T 04-05, vet inte riktigt vilken årsmodell faktiskt, började med dessa hyss runt 9000 mil också. Då bytte jag B4 lock samt spolade lådan och uppdaterade programvaran. Efter det inga problem alls.

Har också väldigt, väldigt, väldigt svårt att förstå hur ny olja skall kunna förstöra en låda. Låter som ytterligare en av dessa otaliga myter som fått fötter men tack och väl förr eller senare tas kål på i Mythbusters.

/Håkan
av deroferallt
Nu har jag lämnat in bilen hos volvo.

De ska Spola lådan,byta olja +mjukvara.

B4 lock har jag inte sagt nått om till dem än, läste inte förens nyss =)
Men jag återkommer med info om det hjälper.
Användarvisningsbild
av hakank
Blir intressant att höra resultatet!

/håkan

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]