Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Tänkte ge mig på att fixa ordning vevhusventilationen lite på bilen då jag tror att det inte är gjort.
kan man ta reda på om den är igensatt på nått sätt eller är det bara att plocka ner... hört att man kan kolla vid oljestickan om det sugen eller är tryck det är varken eller.alltså kan inte känna nått och det ryker inget heller där.

Läcker lite olja under bilen men inga mängder är bara lite kladdigt det droppar inte eller så.

Tips på hur man ska göra, behöver man tänka på nått och behöver man några bra verktyg ???
har läst *pettson* guide men det ser ju inte lika dant ut.. men det är väl inte så mycket som skilljer antar jag så man kanske kan följa den skapligt ?

Tänkt köpa mig en ny oljefälla och ev slangar om det inte är så dyrt men det kanske man inte behöver byta ?
vad kan ett kit kosta på volvo med dvs nödvändiga saker som går åt ?
måste vänta på lön innan jag beställer därför jag inte gått in och frågat :).

Det är en 2,4T föresten gått 20k så jag misstänker att det inte är så fint om den inte är bytt ?
jaob skrev:Tänkte ge mig på att fixa ordning vevhusventilationen lite på bilen då jag tror att det inte är gjort.
kan man ta reda på om den är igensatt på nått sätt eller är det bara att plocka ner... hört att man kan kolla vid oljestickan om det sugen eller är tryck det är varken eller.alltså kan inte känna nått och det ryker inget heller där.

Läcker lite olja under bilen men inga mängder är bara lite kladdigt det droppar inte eller så.

Tips på hur man ska göra, behöver man tänka på nått och behöver man några bra verktyg ???
har läst *pettson* guide men det ser ju inte lika dant ut.. men det är väl inte så mycket som skilljer antar jag så man kanske kan följa den skapligt ?

Tänkt köpa mig en ny oljefälla och ev slangar om det inte är så dyrt men det kanske man inte behöver byta ?
vad kan ett kit kosta på volvo med dvs nödvändiga saker som går åt ?
måste vänta på lön innan jag beställer därför jag inte gått in och frågat :).

Det är en 2,4T föresten gått 20k så jag misstänker att det inte är så fint om den inte är bytt ?
Med motorn igång lätta försiktigt på oljepåfyllningslocket, om det är undertryck (suger) så funkar i alla fall vehusventilationen men svårt att säga hur bra. Om det är övertryck (blåser ut ur påfyllningen) så funkar den inte.

Vad det kostar vet jag inte , du får ringa volvo reservdelar och fråga.

Mvh GK
av Daddan
Jag kollade upp för något år sedan och kommer ihåg att oljefällan var inte så farligt dyr, c:a 3-400:-, men någon av slangarna kostade 1500:- eller lite till. Slangarna är nog bäst att rengöra istället.
Daddan skrev:Jag kollade upp för något år sedan och kommer ihåg att oljefällan var inte så farligt dyr, c:a 3-400:-, men någon av slangarna kostade 1500:- eller lite till. Slangarna är nog bäst att rengöra istället.
Du får kolla skicket på slangen, jag brukar använda 5-56 för att rengöra slangar, det funkar bra.

Konstigt högt pris på slangen tycker jag. :-O)

Mvh GK
av jaob
fyfan om det är så dyrt med slangarna då får det nog va... köper bara oljefällan.
bara hoppas att dom inte är i dåligt skick när man skruvat ner allt och ser att dom är så dåliga att man måste montera ihop allt för att åka och beställa nya slangar också.
jaob skrev:fyfan om det är så dyrt med slangarna då får det nog va... köper bara oljefällan.
bara hoppas att dom inte är i dåligt skick när man skruvat ner allt och ser att dom är så dåliga att man måste montera ihop allt för att åka och beställa nya slangar också.
kolla på Skruvat eller biltema vad dom tar, förutsatt att dom har vad du behöver.

Mvh GK
av jaob
Varit inne på volvo nu och beställt en oljefälla tror den kosta 240 spänn typ. sen fråga jag om slangarna nån slang kosta 70 spänn och sen va den nån annan den gick på 1500 kr som nån skrev innan... så jag får behålla slangarna och hoppas dom är i bra skick...

nått man bör tänka på när man byter ?
såg att ett rör till servon går över insuget, verkar som man måste plocka bort det med för att få bort insuget ?.

kommer bli strul nör man ska plocka isär så mycket känns det som :).
av jaob
Ja jag sa att jag skulle ha en insugspackning med, hoppas att han inte glömde den bara.
Jag har ju 2,4T motorn och det ser inte ut sådär på min... jag har tex ett rör från servon går precis över insuget. måste man plocka bort det eller går det att lirka upp insuget ändå med röret kvar ?
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]