Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
På onsdag byts V40in mot en V70! Trevligt :)

Det är en -07 med drygt 11700 mil på mätaren. Innan leverans så ska de göra 12000 mila servicen och lite annat smått och gott. Jag var inne på att få oljan bytt i växellådan då det är en automat. Jag har ju sett ett par trådar där detta diskuteras fram och tillbaka huruvida den ska bytas eller inte. Jag är inne på att få växellådan spolad och påfylld med ny och fräsch olja, ska det göras så är det väl förmodligen nu innan det blir allt för skitigt med igensatta ventiler och ev ras som följd. Oljan är röd, men inte så röd som ny olja är. Den luktar inte bränt, utan bytet är ju i sådana fall i förebyggande syfte. Jag har aldrig haft en automatlåda tidigare så jag är helt grön på det. Vad tycker ni, byta eller inte?

Tyvärr är det bara tråkiga plåtfälgar till vinterdäcken. Passar 850 turbofälgar? Ser ju lite bättre ut i alla fall om de passar!

Tänkte även byta olja mellan serviceintervallet (3000 mil). Vilken specifikation ska oljan ha i denna bil? Det 170hk motorn, B5244S heter den tror jag.
av Toffelhjälten
Tycker absolut att du ska byta olja i vxllådan, det är hög tid efter 11700 mil, jag har läst från "tillverkaren" till volvos lådor deras rekommendation är 5000 mil vid normal körning och 3000 mil vid hård körning, jag tyckte själv det verkade lite överdrivet då taxi bilarna har 6000 mil. Oljan är long life olja, tex Mobil 1 0-30FE olja. Tycker det är ett bra val att byta var 1500 mil och sedan göra servicar var 3000:e mil. Det mår motorn bra av.
Användarvisningsbild
av Fisch
Hm, jag har inte hört att man ska byta olja så frekvent i växellådan. Snarare tvärtom, att växellådsoljan aldrig behövs bytas?
Användarvisningsbild
av crumpets
Olika för olika lådor. Det är ju som sagt tillverkarens rekommendation (om han är helt 100 på att det är rätt), denna tillverkare kan ju avse annan olja än den volvo stoppar i den t.ex.
Personligen tycker jag att ska du ändå öppna plånboken - varför inte göra det en liten snutt djupare och få den tryggheten med?
av Kojje
Toffelhjälten skrev:Tycker absolut att du ska byta olja i vxllådan, det är hög tid efter 11700 mil, jag har läst från "tillverkaren" till volvos lådor deras rekommendation är 5000 mil vid normal körning och 3000 mil vid hård körning, jag tyckte själv det verkade lite överdrivet då taxi bilarna har 6000 mil. Oljan är long life olja, tex Mobil 1 0-30FE olja. Tycker det är ett bra val att byta var 1500 mil och sedan göra servicar var 3000:e mil. Det mår motorn bra av.
Har hört samma som dig och även Autotech rekomenderar detta intervall billigt om man jämför med byta av lådan vi har bytt 2 lådor på en s80 på jobbet en vid 24k och en vid 43k mil trots täta oljebyten i lådan.

850 turbofälgarna passar om du har en v70N är det en v70II är ET måttet fel.
Användarvisningsbild
av Fisch
Nu är oljan bytt i växellådan. 2040 spänn på volvo inklusive allt, inte så farligt!

Radion är lite jobbig, den byter kanal rätt så friskt. Finns det inställningar så att radion byter till en nyhetskanal automatiskt? Säljaren pratade om det i alla fall. Det är en HU-650.
av llesrof
Det var ett bra pris. Var det inklusive sköljning av lådan? Vilken verkstad var det? När jag kollade vad Nybergs Bil i Jönköping skulle ha för att skölja och byta på min S70 skulle de ha närmare 4000:- för något år sedan. Det var det pris jag fick via telefon.
Användarvisningsbild
av Fisch
Ja det var med spolning också, sa de i alla fall. Jag var inne på Bilia i Västerås.

Oj, 4000 spän är mycket pengar. Fast det är ju värt pengarna i längden...
Användarvisningsbild
av Bosa
Låter riktigt trevligt, alltid kul med bilbyte. Själv har jag beslutsångest efter att ha fått pris på byte mot en V70N 2,5T AWD -07, får se hur jag gör. :)

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]