Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
Tjena
Hämtade ut min nya bil i Onsdags med delbart drag monterat, vid orderbeställning kom vi överens att jag skulle besikta draget då Volvo skulle ha 800 kr för det. Inga problem då jag tjänar 420 kr på det. RInger bilprovningen och skall boka tid, och de säger att jag måste ta med monteringsanvisningarna?????? Vad behövde ni göra? De måste väl veta hur draget skall vara monterat då de säkert besiktar 100 volvo´s i veckan???

Ett minus tycker jag är att det inte finns någon "kåpa" till det delbara draget längre utan en liten täckbricka som man trycker på och kontaktfästet, öglan syns lite fult tycker jag. Jag fick ändå med kåpan för den gamla typen av drag som "gömmer" också men behöver bygga om den så att den passar på den nya typen, är det någon av er som har löst detta på ett smidigt sätt?
av Zane_73
När jag monterat mitt delbara drag och skulle besiktiga så tittade besiktningsgubben inte på monteringsanvisningarna utan nöjde sig med att titta på märkdatan på själva kroken.
Håller med om att det är dåligt att kåpan inte följer med, du får bita i det sura äpplet och köpa en.
Vet inte hur det är med fabriksmonterade krokar men när du eftermontera en och ska besiktiga så får man inte lägga på rostskydd/underredsmassa där kroken bultas fast i karossen, pga besiktningsmannen måste se att ytan har blivit renskrapad innan monteringen.
Kan vara värt att kolla efterssom du inte har något rostskydd där då.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns vist en kåpa!
av Sid
Finns kpåa att köpa, men det är konstigt att dom inte skickar med det när man köper en ny dragkrok. Men det är nog som du säger, för jag har sett väldigt många nya -06:or som inte har mer än den lilla 4-kantiga plastsaken på, här i Stockholm. Allt för o "spara/tjäna" pengar, illa VOLVO (Ford).
av Teemu
besiktade våran fd V70 pga draget - då ville dom se fakta bladet för draget där det står diverse data om draget. Monteringsanvisningen frågade dom inte efter överhuvudtaget. Och jag håller med om att det är dåligt att kåpan inte ingår. Köper man ett komplett drag med kabelsats och så, så vill iaf jag att det skall vara komplett också. Alltså inte köpa ett komplett drag för att sedan åka till butiken och handla delar till det. snart tar dom väl extra betalt för bultarna till draget med. :lol:
Användarvisningsbild
av Bosa
När jag monterade delbart drag på V40:n så kollade besiktningen bara draget i sig, krävde inga monteringsanvisningar. Dock så sa jag åt snubben som gjorde besiktningen att alla muttrar var dragna med moment enligt anvisningar varvid han tog en lednyckel och kände samt drog åt alla bultar. Stor idé då att dra med moment...
av Frigge
Bosa skrev:När jag monterade delbart drag på V40:n så kollade besiktningen bara draget i sig, krävde inga monteringsanvisningar. Dock så sa jag åt snubben som gjorde besiktningen att alla muttrar var dragna med moment enligt anvisningar varvid han tog en lednyckel och kände samt drog åt alla bultar. Stor idé då att dra med moment...
Han kanske hade momentet i handleden :lol: .
Håller med dig, löjligt är vad det är.
Han skulle lika gärna kunna sagt att det inte var ordentligt draget :shock: .

Monteringsanvisningen brukar dom vilja se men det verkar variera mellan besiktningsmän/kvinnor (är bäst att tillägga)

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Jensen
Täckkåpan följer med, men till årsmodell 05- så bytte man dragkrokar till denna modell, och då är det den lilla täckkåpan som följer med.
Det är väl smaksak, personligen tycker jag att den nya är mycket snyggare o diskretare än den gamla jättekåpan.

Sen undrar jag bara hur man kan vara så dumsnål att man köper en bil som kostar över 300tkr och skall springa och besikta själv för att spara 400kr, hade du låtit dom besikta den så hade vi inte haft denna meningslösa diskussion.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:Täckkåpan följer med, men till årsmodell 05- så bytte man dragkrokar till denna modell, och då är det den lilla täckkåpan som följer med.
Det är väl smaksak, personligen tycker jag att den nya är mycket snyggare o diskretare än den gamla jättekåpan.

Sen undrar jag bara hur man kan vara så dumsnål att man köper en bil som kostar över 300tkr och skall springa och besikta själv för att spara 400kr, hade du låtit dom besikta den så hade vi inte haft denna meningslösa diskussion.
modell år 06 har den stora täck kåpan. sära på begräppen.
möjligt att den måste köpas bredvit o den som bertälde bilen snåla på det (vista inte om det)
Användarvisningsbild
av Jensen
Köper du en bil med delbart drag så ingår en kåpa.
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]