Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har stört mig på ett ljud i min V70 T5 02:a nu ett tag och hissade upp bilen bak och snurra på båda hjulen. På vänster sida lät det inget konstigt men på höger sida lät det som nått lagerljud eller liknande... Hur som heslt skulle jag gissa på hjullagret? Bilen har gått 187xx i dagsläget. När man åker är det som ett lite "sjungande" ljud, ungefär som om däcket skulle skrapa emot eller hur man ska säga. Hjulet glappar inte eller så som det kan göra när ett lager blir dåligt. Kollade på skruvat.se men där hade de bara hjulnav.... Inte lösa lager. Då jag vunnit presentkort på 1000 kr hos skruvat :) tänkte jag utnyttja det i såna fall. Men ska man byta hela navet då eller kan man få tag på bara lagret? Och är det svårt att byta själv?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skruvat har ju inget fullsortiment, det vore omöjligt att ha det och samtidigt ha låga priser till konsument. Kolla först vad volvo tar för lagret och kontrollera samtidigt om det är komplett med vadhelst annat du kan behöva. Nu har jag inte bytt bakhjulslager på en framhjulsdriven bil men jag förmodar att det kan tillstöta komplikationer med skadade lagerbanor. Men å andra sidan, har du kollat genom att med däcken på och bakänden på bilen upphissad "vicka" på hjulet. Min tanka är att om din V70 har som äldre volvo, d.v.s. handbromsbackar i navet så kanske felet finns där.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Jonnybcool
Hissade upp igår och kände på hjulet och märkte inget glapp i alla fall... Okey nej jag vet inte heller om handbromsen är konstruerad så.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du efter körning kollat och jämfört om den ena sidans fälg känns varmare än den andra sidans.

Ta i alla händelser bort hjulen bak och kolla bromsbeläggen :!:

Mvh GK
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Jonnybcool
Japp jag har kännt men ingen av dem är varma och det är ingen skillnad sidorna emellan. Men får väl riva ner och kolla som sagt...
av J.F.S
Du byter hela klabbet. Dvs lager och nav är i ett stycke. Samma lika oavsett om du köper på Volvo, Meknomen, Meca, Autoexperten eller Skruvat. Tänk bara på att köper du från Skruvat så ska du INTE använda locket som sitter på lagret utan återanvända det gamla. Annars kommer du få ett varningsmeddelande om ABS service.

Se denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=52809
av gimmi
Byta hjullager, kontrollera först skydd plåt för bromskiva
Kanske de ligger felet, plåt kan liga på bromskiva och du kan få detta "sjungande" ljud
av Jonnybcool
Jo bromsskölden bakom skivan har jag varit på och pillat lite med så det är inte den heller. Men får ta och riva ner grejerna på Måndag när jag har tid.
av Jonnybcool
kecke72 skrev:När du svänger åt nått håll, hörs det mer då? Bytte hjullager på min v70- 02:a förra veckan.
Svänger jag åt höger slutar det låta... Om man ligger i tex 90 km/h och vinglar fram lite åt vänster och höger så slutar det låta när jag svänger åt höger.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]