Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problembil
Har problem med min v70-02 som har gått 18.500 mil.
När man "gasar" på eller kör lite hårdare med den så läcker den olja och ibland kommer det vit rök ur avgassystemet
Och när man stannar så bolmar det upp rök ifrån grenröret.
Har haft den inne och kollat om det är toppen,men mecken hittar inget läckage.
Han trodde att det kunde vara ett övertryck och att det kommer från oljekylaren.
Vad tror ni ??????

Bilen går bra,rycker inte eller nåt. Och ingen varningslampa lyser. Tomgång som vanligt.. ?:-/
av panhard
det skulle kunna vara "igensatt" vevhusventilation, låt motorn gå på tommgång och öppna försiktigt oljepåfyllningen, om det pyser eller suger i hålet så är det troligtvis det.
av hammerin
Hörrö Panhard! Ta reda på lite fakta när det gäller vevhusventilation innan du skriver :wink:

Det ska suga lite grann i oljepåfyllningen, då fungerar systemet som det ska. Om det pyser är vevhuset igensatt nånstans så det blir tryck istället.
av panhard
hammerin skrev:Hörrö Panhard! Ta reda på lite fakta när det gäller vevhusventilation innan du skriver :wink:

Det ska suga lite grann i oljepåfyllningen, då fungerar systemet som det ska. Om det pyser är vevhuset igensatt nånstans så det blir tryck istället.

oki, sorry, vet bara att jag hade det problemet, kom inte ihåg "åt vilket håll" det var
av Fred
Vit rök brukar väl indikera vatten i förbränningsrummet...? Blåst topplockspackning kanske...?
av Problembil
Har idag kollat tipsen jag har fått.
Med motorn igång så kommer det "vit" rök upp genom oljelocket.
Kylarvätskan ser ut som den ska,och det försvinner inget vatten.Men jag har inte luktat i behållaren ännu.
Har även motortvättat den för att se eventuella läckor,men har inte hittat några.
Oljestickan sitter på sin plats,osv.
Hur länge kan man köra med bilen,är ganska trött på den.
Skulle det hjälpa med ett oljebyte? :roll:
av Tartryffel
Kan det inte vara så enkelt att du har fått vatten i motoroljan då? T.ex. vid påfyllning eller att locket inte suttit på som det ska?
av qwerty
Körs bilen mycket kort tider, så den inte hinner bli ordentligt varm? minst 30min körning för att värma upp hela motorn och oljan emellanåt, annars bildas kondens/fukt inne i motorn.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]