Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elnisse
Är det någon som har bytt bakfjädrarna på en V70N -02?

Husvagnen trycker ner bilen ganska mycket så jag köpte nya fjädrar som var hårdare än orginal men när jag tog isär för att byta så upptäckte jag att det var länkarmar och stag åt alla håll och jag vill skruva så lite som möjligt. Tacksam om det är någon som kan tipsa om hur man gör detta smidigast.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild
Man lossar dämparen uppe och nere och lirkar ut den för att sen sen lossa på denna bult för att släppa på armen. Men man måste ha en domkraft under armen i änden där buklten sitter eftersom armen sitter i spänn. sitter man sen med magen nästan mot skivan så kan man bruta ner armen med hälarna och ta ur fjädern.

Bild
Och då bör det se ut såhär. Brotta dit nya fjädern och se får man ställa domkraften under armen, jag använde n grej utanför stötdämparfästet och trycket hela rsket. Sen får man labba och bryta lite för att få i bulten som håller armen, i med nya dämparen och dra fast allt.
av elnisse
Tack för detta, bilder och förklaring. Kan inte bli bättre.
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tog bort onödig citering

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]